Reklama

Miasta zadbają o pieszych

Rezygnacja z podziemnych przejść, kładki pieszo-rowerowe, poszerzanie chodników – miasta chcą uprzywilejować pieszych.

Aktualizacja: 06.04.2017 19:29 Publikacja: 05.04.2017 19:02

Most tramwajowy nad Brdą im. Władysława Jagiełły w Bydgoszczy

Most tramwajowy nad Brdą im. Władysława Jagiełły w Bydgoszczy

Foto: Wikimedia Commons, Pit1233 [CC0] Pit1233 [CC0] Pit1233 [CC0]

W bydgoskim ratuszu rozmawiano na temat rozwiązań komunikacyjnych przyjaznych pieszym i rowerzystom. – Na razie było to spotkanie informacyjno-edukacyjne, podczas którego przedstawiciele różnych miast dzielili się dobrymi praktykami – mówi Paweł Górny ze Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych. – To ważny temat, ponieważ mimo deklaracji samorządów uprzywilejowani są nadal kierowcy.

Podaje przykład Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy, gdzie zabrakło miejsca dla pieszych i rowerzystów.

Ale dobre rozwiązania już się pojawiają. Powstał np. most tramwajowo-pieszy przez Brdę. Z kolei w Gdyni ul. Abrahama, jedna z ważniejszych ulic, ma się stać pierwszym przyjaznym pieszym traktem w mieście. Z kolei w Poznaniu i w Warszawie wprowadzana jest strefa Tempo 30, czyli ograniczanie w poszczególnych miejscach prędkości do 30 km/h.

W Warszawie ma powstać też kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę, wyznaczane są też nowe naziemne przejścia dla pieszych. Dotychczas ci, którzy chcieli przejść przez ulicę np. przy Dworcu Centralnym, musieli przechodzić podziemiami. Było to niewygodne zarówno dla osób niepełnosprawnych, jak i dla rodziców z dziećmi na wózkach, osób starszych czy tych niosących zakupy lub bagaże.

– Musimy stworzyć jak najlepsze warunki do przemieszczania się na piechotę – mówi rzeczniczka stołecznego ratusza Agnieszka Kłąb.

Reklama
Reklama

Czy to może się skończyć całkowitym uprzywilejowaniem pieszych? – Wszystko ku temu zmierza – mówi Jacek Wojciechowicz, były wiceprezydent Warszawy. – Rozwój miast nierozerwalnie łączy się z tworzeniem jak najlepszych warunków dla pieszych i rowerzystów. Wynika to z ograniczonej przepustowości ulic, szczególnie w centrach miast. Jeśli duże metropolie nie postawią na transport publiczny i ruch pieszych, grozi im paraliż komunikacyjny.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Społeczeństwo
Rząd wyprowadza Ukraińców z pensjonatów. Polska zmniejsza wsparcie dla uchodźców
Społeczeństwo
Czy zakazać obrzezania u chłopców? Przewiduje to petycja, którą zajmie się Sejm
Społeczeństwo
Prezes OTOZ Animals: To błąd Jarosława Kaczyńskiego, jego wyborcy przecież też lubią psy
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Społeczeństwo
Poznaliśmy Młodzieżowe Słowo Roku 2025
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama