Główny księgowy budżetu

Skarbnik jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania. Wyłączną kompetencję w tym zakresie ma właściwa rada lub sejmik

Publikacja: 07.01.2009 05:40

Główny księgowy budżetu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Powołanie następuje na wniosek wójta (starosty, marszałka). Z treści omawianego przepisu wprost wynika, że rada nie ma kompetencji powołania na to stanowisko osoby, której kandydatury nie obejmuje wniosek wójta. Powstaje jednak pytanie, czy ma prawo odmówić powołania. Odpowiedź na nie jest twierdząca, z zastrzeżeniem, że odmowa powołania przedstawionego przez wójta kandydata na stanowisko skarbnika musi być uzasadniona wyjątkowymi okolicznościami, takimi jak np. brak wymaganego w przepisach prawa wykształcenia.

[srodtytul]Wymagania kwalifikacyjne[/srodtytul]

Zgodnie z art. 45 ust. 2 pkt 4 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link] głównym księgowym budżetu (skarbnikiem) może być osoba, która ukończyła ekonomiczne jednolite studia magisterskie, ekonomiczne wyższe studia zawodowe, uzupełniające studia ekonomiczne magisterskie lub ekonomiczne studia podyplomowe i ma co najmniej trzyletnią praktykę w księgowości (lit. a). Na tym stanowisku zatrudnić można ponadto osobę, która ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i ma co najmniej sześcioletnią praktykę w księgowości (lit. b). Jednocześnie w ust. 7 omawianego artykułu znalazło się stwierdzenie, że przepisy te stosuje się odpowiednio do skarbnika gminy, powiatu lub województwa.

Na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o pracownikach samorządowych (z 22 marca 1990 r.), która nakazywała, aby osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych urzędniczych legitymowały się wyższym wykształceniem, skarbnikiem jednostki samorządu terytorialnego mogła być tylko osoba spełniająca wymagania określone w art. 45 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o finansach publicznych. [b]Potwierdził to również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 września 2008 r. (sygn. akt OSK 887/08)[/b]. Sytuacja zmieniła się jednak od 1 stycznia 2009 r., czyli od wejścia w życie nowej [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych uchwalonej 21 listopada 2008 r.[/link] Zgodnie bowiem z jej art. 6 ust. 2 pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania [b](skarbnikiem) może być osoba, która ma kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku, czyli również taka, która spełnia kwalifikacje określone w art. 45 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o finansach publicznych.[/b] Rygorystyczny wymóg posiadania wyższego wykształcenia dotyczy – zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z 21 listopada – jedynie pracowników zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę.

[srodtytul]Udzielenie kontrasygnaty...[/srodtytul]

Jest to jedna z najważniejszych kompetencji skarbnika. Dotyczy czynności prawnych podejmowanych przez wójta (burmistrza, prezydenta) oraz członków zarządu powiatu lub województwa. Kontrasygnaty dokonuje skarbnik (główny księgowy budżetu) lub osoba przez niego upoważniona. Artykuł 46 ust. 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link] stanowi, że jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej. Podobne postanowienia zawiera art. 48 ust. 3 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163434]ustawy o samorządzie powiatowym[/link] oraz art. 57 ust. 3[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=163432] ustawy o samorządzie województwa[/link]. Brak podpisu skarbnika powoduje więc nieskuteczność czynności prawnej, co należy rozumieć w ten sposób, że czynność ta jest co prawda ważna, ale nie wywołuje skutków prawnych.

[srodtytul]... zawsze pisemnie[/srodtytul]

Artykuł 46 gminnej ustawy ustrojowej oraz odpowiednio art. 48 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 57 ustawy o samorządzie województwa nie precyzują formy udzielenia kontrasygnaty. Czy znaczy to, że można jej udzielić np. w sposób dorozumiany? Odpowiedź na to pytanie brzmi: nie. Forma pisemna (odrębny dokument) będzie wymagana nie tylko wówczas, gdy czynność prawna wymaga zachowania formy szczególnej (np. notarialnej), ale także, gdy umowa zawierana jest w formie ustnej. Oczywiście może być dokonana przez umieszczenie podpisu skarbnika, wraz z jego pieczęcią oraz datą, na samym dokumencie stwierdzającym dokonanie danej czynności prawnej. Obok imienia i nazwiska skarbnika można ponadto dopisać „Udzielam kontrasygnaty”.

Podpis skarbnika na dokumencie oznacza również, że skarbnik dokonał wstępnej kontroli legalności dokumentu. Podpis ponadto oznacza, że skarbnik nie zgłasza zastrzeżeń do legalności dokonanych operacji oraz że istnieją środki finansowe na pokrycie zobowiązań wynikających z dokonanej czynności prawnej, potwierdza także w ten sposób, że dokonana operacja gospodarcza mieści się w planie finansowym danej jednostki.

[srodtytul]Na polecenie kierownika[/srodtytul]

Odmowa udzielenia kontrasygnaty może nastąpić w sytuacji, gdy skarbnik stwierdzi, że powstałe zobowiązanie nie znajduje pokrycia w środkach budżetu gminy, powiatu lub województwa. Może również odmówić złożenia podpisu, jeżeli stwierdzi, że dokument stwierdzający dokonanie określonej czynności prawnej został sporządzony w sposób nierzetelny lub sankcjonuje czynność prawną niezgodną z prawem. Odmowa udzielenia kontrasygnaty powoduje konieczność powiadomienia o tym kierownika jednostki. Zawiadomienie powinno nastąpić na piśmie. W takiej sytuacji wójt lub, odpowiednio, starosta czy marszałek może wstrzymać wykonanie zakwestionowanej operacji gospodarczej albo – w formie pisemnej – poleca jej realizację. W tej ostatniej sytuacji skarbnik ma obowiązek udzielić kontrasygnaty, zawiadamiając o tym radę gminy (odpowiednio powiatu, sejmik województwa) oraz właściwą regionalną izbę obrachunkową (art. 46 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym, art. 48 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 57 ust. 4 ustawy o samorządzie województwa).

Powołanie następuje na wniosek wójta (starosty, marszałka). Z treści omawianego przepisu wprost wynika, że rada nie ma kompetencji powołania na to stanowisko osoby, której kandydatury nie obejmuje wniosek wójta. Powstaje jednak pytanie, czy ma prawo odmówić powołania. Odpowiedź na nie jest twierdząca, z zastrzeżeniem, że odmowa powołania przedstawionego przez wójta kandydata na stanowisko skarbnika musi być uzasadniona wyjątkowymi okolicznościami, takimi jak np. brak wymaganego w przepisach prawa wykształcenia.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów