Zakaz wyrzucania zużytych baterii i akumulatorów oraz innych odpadów do tych samych pojemników wprowadza art. 12 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C5D5093BAA78FE10C91061DC637FB542?id=312518]ustawy z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach [/link]i nie przewidziano od niego żadnych wyjątków. Oznacza to, że tego typu śmieci musimy zbierać osobno w domach czy biurach, a[b] kara może nas spotkać nawet za to, że wyczerpaną baterię wyjętą z odtwarzacza MP3 wyrzucimy do znajdującego się na ulicy kosza na śmieci.[/b] Przepisy ustawy stosuje się bowiem do wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów produkowanych i wprowadzanych do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy, składu materiałowego, sposobu użycia. Stosuje się je również do wszelkiego rodzaju akumulatorów stanowiących integralną część urządzenia elektrycznego. W zasadzie przepisów ustawy stosować nie należy jedynie do tych baterii i akumulatorów, które znajdują się w urządzeniach przeznaczonych w przestrzeń kosmiczną, pozostałe muszą być bezwzględnie zbierane w sposób selektywny.
[srodtytul]Łatwiej po 12 września[/srodtytul]
Co należy zatem robić z nienadającymi się już do dalszego użytku bateriami i akumulatorami? Możliwości jest kilka. Można je zanieść do wyznaczonych na terenie gminy miejsc odbioru. Na razie jest ich niewiele, a gdzie ich szukać, najlepiej sprawdzić na stronie internetowej swojej gminy. Lepiej będzie po 12 września, kiedy to obowiązek ich odbioru będzie spoczywał na sklepach o powierzchni przekraczającej 25 m kw. oraz hurtowniach handlujących tego typu towarami. Do tego czasu zużyte baterie i akumulatory bezpłatnie przyjmować będą osoby prowadzące usługi w zakresie ich wymiany. Ponadto bezpłatnie je oddać będziemy mogli w wyznaczonych punktach znajdujących się m.in. w szkołach czy urzędach, o ile placówki te zdecydują się na prowadzenie takiej działalności.
[srodtytul]Wymagania dla odbierającego[/srodtytul]
By prowadzić miejsce odbioru zużytych baterii i akumulatorów w szkołach czy urzędach, należy zawrzeć stosowną umowę z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie ich zbierania. Umowę taką zawiera się na piśmie. Sporządzenie jej w innej formie, np. ustnie, powoduje, że jest ona nieważna. Ustawa z 24 kwietnia 2009 r. określa również jej minimalną treść. Mianowicie [b]należy w niej określić zobowiązanie zbierającego tego rodzaju odpady do okresowego i bezpłatnego przyjmowania zużytych baterii lub akumulatorów oraz nieodpłatnego dostarczenia pojemników przeznaczonych do gromadzenia tego rodzaju odpadów.[/b]