Od środy, 7 marca, urzędnicy muszą prowadzić metryki sprawy. Nowy obowiązek nałożyła na nich nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego (DzU z 2011 r. nr 186, poz. 1100). Mają wskazać w metryce wszystkie osoby, które uczestniczyły w postępowaniu administracyjnym. Choć zakres ujmowanych w niej danych jest ustalony w ustawie, to szczegółowy wzór i sposób prowadzenia metryki oraz rodzaje spraw, których obowiązek jej prowadzenia nie obejmuje, powinien ustalić minister administracji i cyfryzacji w rozporządzeniu.
Do nowelizacji k.p.a. wciąż brakuje rozporządzenia wykonawczego
tuż przed godziną 16 . Urzędnicy mieli jednak obowiązek wypisywać metryki sprawy już w dniu publikacji. W rozporządzeniu jako datę jego wejścia w życie ustalono bowiem 7 marca.
Co więcej, wciąż nie opublikowano rozporządzenia ministra administracji i cyfryzacji dotyczącego rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony.