Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przygotowali posłowie PSL. Zakłada on, że do KFD ma trafiać co roku z budżetu państwa dofinansowanie na budowę, przebudowę i rozbudowę dróg powiatowych. Ze środków tych skorzystać mogłyby powiaty oraz miasta na prawach powiatów.
Zbawienna propozycja
– Proponujemy, aby dotacja nie była niższa niż wpływy budżetu państwa z podatku od towarów i usług od wydatków majątkowych powiatów – mówi Piotr Zgorzelski, przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Projekt przewiduje też, że samorządy, które zwróciły opłaty za wydanie karty pojazdu, będą mogły wykazać poniesiony koszt jako wkład własny do inwestycji drogowej. Takie prawo miałyby przez pięć lat od dnia wejścia w życie ustawy.
– Projekt to dobra wiadomość, zwłaszcza kiedy stan dróg lokalnych w Polsce, delikatnie mówiąc, nie jest najlepszy, a źródła wsparcia takich inwestycji wysychają – mówi Marek Wójcik, ekspert Związku Powiatów Polskich.
52 mld zł chcą wydać powiaty na remonty dróg do 2030 r