Samorządowy VAT sfinansuje budowę dróg lokalnych

Z Krajowego Funduszu Drogowego powinny też korzystać powiaty i miasta na prawach powiatów, przeznaczając środki na modernizację dróg.

Publikacja: 03.07.2013 09:16

Samorządowy VAT sfinansuje budowę dróg lokalnych

Foto: www.sxc.hu

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przygotowali posłowie PSL. Zakłada on, że do KFD ma trafiać co roku z budżetu państwa dofinansowanie na budowę, przebudowę i rozbudowę dróg powiatowych. Ze środków tych skorzystać mogłyby powiaty oraz miasta na prawach powiatów.

Zbawienna propozycja

– Proponujemy, aby  dotacja nie była niższa niż wpływy budżetu państwa z podatku od towarów i usług od wydatków majątkowych powiatów – mówi Piotr Zgorzelski, przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Projekt przewiduje też, że samorządy, które zwróciły opłaty za wydanie karty pojazdu, będą mogły wykazać poniesiony koszt jako wkład własny do inwestycji drogowej. Takie prawo miałyby przez pięć lat od dnia wejścia w życie ustawy.

– Projekt to dobra wiadomość, zwłaszcza kiedy stan dróg lokalnych w Polsce, delikatnie mówiąc, nie jest najlepszy, a źródła wsparcia takich inwestycji wysychają – mówi Marek Wójcik, ekspert Związku Powiatów Polskich.

52 mld zł chcą wydać powiaty na remonty dróg do 2030 r

Z KFD finansowane są drogi krajowe, a jego podstawowym źródłem zasilania są wpływy z opłaty paliwowej. Samorządy mogą finansować rozwój drogowej infrastruktury ze środków unijnych oraz Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.

Według Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w programach operacyjnych na lata 2014–2020 nie będzie możliwości pozyskiwania środków na inwestycje w drogi lokalne. Z kolei wsparcie z NPPDL jest coraz mniejsze.

Tymczasem według analiz ZPP do 2030 r. konieczna będzie przebudowa lub remont aż 86 tys. km dróg powiatowych. ZPP szacuje, że na to zadanie trzeba będzie wygospodarować od 52 do 86 mld zł.

86 tys. km dróg powiatowych będzie wymagało przebudowy lub prac remontowych do 2030 r.

– To zależy od ceny budowy 1 km drogi. Obecnie wynosi ona od 600 tys. do 1 mln zł – wyjaśnia Marek Wójcik.

W jego ocenie przyjęcie i wejście w życie poselskiej inicjatywy byłoby dla powiatów zbawienne.

A co z gminami?

Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich, dostrzega jednak wady projektu.

– To typowo powiatowy projekt, który nie uwzględnia potrzeb inwestycyjnych gmin – mówi „Rz".

W jego ocenie lepszym rozwiązaniem byłoby zagwarantowanie samorządom zwrotu VAT płaconego „od inwestycji".

– Posłowie powinni rozważyć zapisanie w projekcie zasady proporcjonalności. To znaczy dotacje na inwestycje drogowe dla samorządów powinny być wypłacane proporcjonalnie do zapłaconego przez gminy, powiaty i miasta na prawach powiatu podatku od towarów i usług – komentuje samorządowiec.

Obecnie podstawowym źródłem zasilania KFD są wpływy z opłaty paliwowej w wysokości 80 proc.

Etap legislacyjny: przed wniesieniem do Sejmu

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przygotowali posłowie PSL. Zakłada on, że do KFD ma trafiać co roku z budżetu państwa dofinansowanie na budowę, przebudowę i rozbudowę dróg powiatowych. Ze środków tych skorzystać mogłyby powiaty oraz miasta na prawach powiatów.

Zbawienna propozycja

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów