może grozić kara finansowa do 100 000 zł (art. 95 ustawy o transporcie drogowym). Karę pieniężną nakłada, w drodze decyzji administracyjnej, wojewoda. Jednostka samorządowa będzie mogła złożyć wniosek o zawieszenie zapłaty kary pieniężnej.
Wojewoda będzie mógł zawiesić, w drodze decyzji administracyjnej, zapłatę kary pieniężnej na okres konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie dłuższy niż sześć miesięcy. Będzie możliwe również umorzenie kary pieniężnej w przypadku usunięcia w terminie określonym w decyzji o jej zawieszeniu przyczyny nałożenia tej sankcji. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa, stanowią dochód budżetu państwa.
Wojewoda oraz minister infrastruktury i rozwoju są uprawnieni do kontroli dostosowania dworców do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym. W ramach kontroli, o których mowa, osoba upoważniona do ich przeprowadzania ma prawo żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów i innych nośników informacji oraz udostępniania danych mających związek z kontrolą.
Opłaty za dworce
Za korzystanie przez przewoźnika z przystanków lub dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, mogą być pobierane opłaty. Stawka opłaty ustalana jest w uchwale organu danej jednostki samorządu terytorialnego. Stawka opłaty, o której mowa, nie może być wyższa niż:
- 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku,
- 1 zł za jedno zatrzymanie np. autobusu na dworcu.
Ponadto w przypadku dworców wyznaczonych do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej opłata za jedno zatrzymanie środka transportu będzie mogła wynieść maksymalnie 2 zł.
Opłaty za korzystanie z dworców i przystanków stanowią dochód właściwej jednostki samorządu terytorialnego i ulegają zmianie w stopniu odpowiadającym planowanemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, ustalonemu w ustawie budżetowej na dany rok.
Przykład
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie wysokości opłat za korzystanie z przystanków i dworców. W akcie tym ustalono również termin i sposób uiszczania przedmiotowych opłat. Takie postanowienie zakwestionował wojewoda, który w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że delegacja ustawowa z art. 16 ust. 4 ustawy z 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym upoważniła radę gminy jedynie do ustalenia wymiaru opłaty od przewoźników korzystających z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem albo zarządzającym jest gmina. Natomiast ustalenia dotyczące terminu i sposobu płatności tej opłaty nie mieszczą się w granicach kompetencji uchwałodawczej, w związku z czym powinny stanowić element umowy zawartej z przewoźnikiem.
Na podstawie rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody lubuskiego z 6 grudnia 2012 r. 2012/2656.
podstawa prawna: rozdział 8a i 9a ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2013 r., poz. 1414 ze zm.)
podstawa prawna: art. 4–7 ustawy z 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 390)
podstawa prawna: art. 7, 15, 18 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (DzU z 2011 r. nr 5, poz. 13 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (DzUrz UE L 55 z 28 lutego 2011 r., str. 1)
Terminy dla samorządów
W związku z nowymi wymogami związanymi z pomocą dla osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej określony został czas (licząc od momentu wejścia w życie 4 kwietnia nowych przepisów ustawy o transporcie drogowym) dla władz samorządowych na przygotowanie się do ewentualnych koniecznych zmian na dworcach autobusowych:
Do 4 czerwca 2015 roku burmistrz lub prezydent miasta w mieście powyżej 50 000 mieszkańców powinien dokonać analizy:
- liczby pasażerów odjeżdżających w roku 2014 z dworców, których właścicielem lub współwłaścicielem w części większej niż połowa udziałów jest jednostka samorządu terytorialnego;
- dotyczącej dostosowania dworców do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Do 4 lipca 2015 roku burmistrz lub prezydent miasta przekaże do właściwego marszałka województwa informację o lokalizacji dworców:
- których liczba odjeżdżających pasażerów w roku 2014 przekroczyła 500 000 oraz
- które są dostosowane do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Do 4 sierpnia 2015 roku marszałek województwa przekaże ministrowi infrastruktury i rozwoju informację o lokalizacji dworców spełniających kryteria związane m.in. z liczbą odjeżdżających pasażerów, które:
- wymagają dostosowania do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej oraz zostały dostosowane do udzielania tej pomocy.
Do 4 stycznia 2016 roku jednostki samorządu terytorialnego muszą dostosować te dworce, które:
- znajdują się w mieście powyżej 50 000 mieszkańców oraz z których rocznie odjeżdża powyżej 500 000 pasażerów do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Do 4 lutego 2016 roku burmistrzowie lub prezydenci miasta powinni przekazać:
- do właściwego marszałka województwa informacje o lokalizacji dworców, które zostały dostosowane do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Do 4 marca 2016 r. marszałkowie województw powinni przekazać:
- ministrowi infrastruktury i rozwoju informację o lokalizacji dworców, na których udzielana jest pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Obowiązkowe zmiany na dworcach
Na jakich dworcach trzeba wprowadzić udogodnienia dla osób niepełnosprawnych:
- których właścicielem lub współwłaścicielem w części większej niż połowa udziałów jest jednostka samorządu terytorialnego,
? w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców,
? z których odjeżdża powyżej 500 tys. pasażerów rocznie.