Reklama

Przeniesienie umożliwia urzędnikowi szybką zmianę pracodawcy

Urzędnik może wystąpić o przeniesienie do pracy w innej jednostce samorządowej. Decyzję podejmują pracodawcy, którzy mogą, ale nie muszą, przychylić się do jego wniosku.

Aktualizacja: 07.04.2015 08:07 Publikacja: 07.04.2015 06:00

Przeniesienie umożliwia urzędnikowi szybką zmianę pracodawcy

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym) można przenieść do pracy w innej jednostce samorządowej, znajdującej się w tej samej lub innej miejscowości. Chodzi o następujące jednostki:

- urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne,

- starostwa powiatowe oraz powiatowe jednostki organizacyjne,

- urzędy gmin, jednostki pomocnicze gmin, gminne jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe,

- biura (ich odpowiedniki) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,

Reklama
Reklama

- biura (ich odpowiedniki) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Wniosek albo zgoda

Przeniesienia jest możliwe po spełnieniu określonych ustawowo warunków. Dotyczą one zarówno pracownika, jak i jednostek, między którymi dochodzi do przeniesienia. Urzędnik musi złożyć wniosek w tej sprawie albo wyrazić zgodę, gdy z propozycją przeniesienia występują pracodawcy. Istotna jest zatem wola zatrudnionego.

Niezbędnymi warunkami przeniesienia są również:

- brak naruszenia ważnego interesu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, oraz

- istnienie ważnych potrzeb po stronie jednostki przejmującej.

Te dwie przesłanki dotyczące ważnego interesu i ważnych potrzeb muszą być spełnione łącznie. Oceny w tym zakresie dokonują kierownicy bezpośrednio zainteresowanych jednostek. Przeniesienie nie może w negatywny sposób wpłynąć na funkcjonowanie żadnej z nich. Ma bowiem służyć spójnemu zarządzaniu zasobami ludzkimi w administracji samorządowej (por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2013 r., I PK 2/13, OSNP 2014/3/38).

Reklama
Reklama

Przykład

Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym złożył pracodawcy wniosek o przeniesienie do urzędu gminy w innej miejscowości. Urząd, w którym miałby pracować, wyraził potrzebę takiego zatrudnienia. Dotychczasowy pracodawca nie wyraził jednak zgody. Z tego powodu wnioskowi pracownika nie nadano dalszego biegu. Nie dojdzie do przeniesienia na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych, bo jest ono uzależnione nie tylko od wniosku pracownika, ale także od zgody na nie obu pracodawców. Przyjmuje się, że odmowa przeniesienia powinna być sporządzona w formie pisemnej, np. przez uczynienie wzmianki na wniosku pracownika.

Porozumienie pracodawców

Z ustawy o pracownikach samorządowych wynika, że przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia pracodawców. W praktyce oznacza to, że po uprzednim wniosku lub zgodzie pracownika samorządowego dalsze szczegóły owego przeniesienia są przedmiotem ich uzgodnień. Porozumienie określa przede wszystkim pracodawców samorządowych, między którymi dochodzi do przeniesienia pracownika, jego datę oraz stanowisko. Można podać w nim również sposób przekazania dokumentacji pracowniczej oraz określić warunki pracy i płacy.

Kontynuowanie stosunku pracy

Sąd Najwyższy w wyroku z 12 czerwca 2013 r. (I PK 2/13, OSNP 2014/3/38) stwierdził, że przeniesienie nie powoduje rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą dotychczasowym i nawiązania nowego stosunku pracy z jednostką, w której pracownik ma być zatrudniony. Zmiana pracodawcy następuje zatem w ramach tego samego stosunku pracy, który podlega modyfikacji w zakresie dotyczącym pracodawcy i miejsca świadczenia pracy. Nie jest zatem sporządzana nowa umowa o pracę.

Możliwa zmiana warunków zatrudnienia

Powyższe nie oznacza jednak, że pracownik i nowy pracodawca nie mogą umownie zmienić łączącego ich stosunku prawnego. Mogą bowiem w drodze zgodnych oświadczeń stron dokonać zmian warunków świadczenia pracy, np. co do stanowiska, wysokości wynagrodzenia czy zakresu obowiązków. Trzeba jednak podkreślić, że zmiany te są możliwe tylko wówczas, gdy są następstwem zgodnych oświadczeń pracownika i nowego pracodawcy. Brak porozumienia w tej kwestii powoduje, że w wyniku przeniesienia zmienia się jedynie podmiot zatrudniający i miejsce wykonywania pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy wystąpił z powodów osobistych o przeniesienie do pracy w jednostce budżetowej tej gminy. Pracodawcy zawarli porozumienie dotyczące przeniesienia. Następnie nowy pracodawca i pracownik na mocy zgodnych oświadczeń przekształcili umowę na czas nieokreślony w terminową. Porozumienie stron w sprawie zmiany rodzaju umowy o pracę jest dopuszczalne i wywołuje skutki prawne. Potwierdza to orzecznictwo Sądu Najwyższego (m.in. wyrok z 28 czerwca 2013 r., I PK 27/13).

Ważne

Wraz z przeniesieniem pracownika samorządowego do innej jednostki przekazuje się jego akta osobowe oraz pozostałą dokumentację związaną ze stosunkiem pracy. Sposób przekazania akt i osoby odpowiedzialne warto określić w porozumieniu pracodawców.

Reklama
Reklama

podstawa prawna: art. 22 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1202)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama