Reklama

Autobusy z dopłatą jednak wyjadą na trasy. Rząd przyjął projekt ustawy

Zmiany w funkcjonowaniu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, polegające na utrzymaniu zwiększonej stawki dotacji, pozwolą na zwiększenie liczby połączeń uruchamianych przez samorządy.

Aktualizacja: 16.02.2022 11:42 Publikacja: 16.02.2022 07:26

Autobusy z dopłatą jednak wyjadą na trasy. Rząd przyjął projekt ustawy

Foto: Fotorzepa / Jakub Ostałowski

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Co proponuje rząd?

Możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków z funduszu na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Okazało się, że w wielu miejscach to duży problem.

Taka sytuacja (niewydanie przyznanych środków) miała miejsce w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.

Niezależnie od tej zmiany zostanie zapewniona większa stabilność funkcjonowania funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń poprzez utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty do końca 2023 r.

Reklama
Reklama

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych.

Dziś systematycznie rośnie liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu funduszu.

W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w naborze na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii komunikacyjnych.

Najważniejsze rozwiązania? Po pierwsze – w naborze na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów ujętych we wnioskach.

Dlatego rząd umożliwi przesunięcie niezaangażowanych środków właśnie do tych województw. Pozwoli to na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń.

Po drugie – rząd chce utrzymać do końca 2023 r. zwiększoną stawkę dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do jednowozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Reklama
Reklama

Nowe przepisy mają wejść w życie dzień po publikacji w Dzienniku Ustaw.

Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dotyczy ono linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy. Dzięki niemu mieszkańcy z mniejszych miejscowości będą mogli dotrzeć do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Czytaj więcej

Ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wchodzi w życie
Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama