- Nasza gmina zamierza wyemitować obligacje. Celem emisji byłoby pozyskanie środków na konsolidację wcześniej zaciągniętych zobowiązań przez gminę – w tym z obligacji. Z racji właśnie konsolidacji (naszym zdaniem nie będzie nowego zobowiązania) – uważamy, że nie ma potrzeby ujęcia w budżecie m.in. przychodów i rozchodów z tytułu nowej emisji obligacji. Czy stanowisko to jest słuszne?
Po pierwsze, zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o finansach publicznych (dalej uofp) uchwała budżetowa - która stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym (art. 212 ust. 4 uofp) - określa m.in. łączną kwotę planowanych przychodów oraz łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. a uofp, do przychodów budżetu ww. jednostki zalicza się także środki ze sprzedaży papierów wartościowych (w tym obligacji), zaś w rozchodach publicznych ujmowane są m.in. wykup wspomnianych papierów wartościowych (art. 6 ust. 2 pkt 1 uofp).