Uchwały trzeba publikować w sieci

Zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez gminę lub powiat albo zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne udostępnia się nieodpłatnie na stronach internetowych organów wydających te dzienniki i zbiory

Publikacja: 15.01.2010 06:00

Uchwały trzeba publikować w sieci

Foto: Fotorzepa, Dorota Awiorko Dor Dorota Awiorko

Rozwiązanie, obowiązujące od 1 stycznia 2010 r., wprowadziła uchwalona 10 września 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=330976]ustawa o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (DzU nr 190, poz. 1473)[/link].

Obowiązek nieodpłatnego udostępniania wszystkim zainteresowanym przepisów obowiązującego prawa obejmuje zarówno prawo uzyskania wglądu do tych dokumentów, jak i do ich pobrania (ściągnięcia ich treści) przez obywatela.

Rozwiązanie takie wprowadza znowelizowany przepis art. 28b ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, który w ust. 1a pkt 2 przewiduje także możliwość udostępniania przepisów prawa miejscowego w inny sposób.

Zgodnie z jego treścią gminne prawo będzie mogło zostać przesłane obywatelowi e-mailem lub udostępnione na płycie CD. O sposobie jego udostępnienia będzie decydować wniosek zainteresowanego.

[srodtytul]W urzędzie i Internecie[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Wprowadzenie jako zasady nieodpłatnego publikowania w Internecie treści Dzienników Ustaw, dzienników urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego pociąga za sobą nałożenie na organy wydające te periodyki obowiązku prowadzenia ich zbiorów (wraz ze skorowidzami) w wersji elektronicznej (art. 27 ust. 3a).

Ponadto urzędy terenowych organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego mają od 1 stycznia 2010 r. obowiązek udostępniania w wersji elektronicznej nieodpłatnie i do powszechnego wglądu Dziennik Ustaw oraz Monitor Polski (art. 26 ust. 2).

Udostępnianie odbywa się zarówno za pośrednictwem stron internetowych, jak i w godzinach pracy tych urzędów w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.

[b]Uwaga![/b] Nowelizacja skreśliła ponadto przepis stanowiący, że do dzienników urzędowych wydawanych w formie elektronicznej stosuje się odpowiednio art. 19 ust. 2 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, zgodnie z którym organ wydający dziennik urzędowy ustala cenę egzemplarza oraz warunki wydawania, rozpowszechniania i prenumeraty dziennika, tak aby mógł być powszechnie dostępny.

[srodtytul]Czasem za opłatą[/srodtytul]

O ile jednak za pośrednictwem właściwej strony internetowej obywatel może się zapoznać z treścią interesującej go uchwały rady gminy za darmo, o tyle udostępnienie jej na wniosek będzie się odbywać zgodnie z art. 15 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=99363E4DAC8B5F344273E3342DCE4A11?id=162786]ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej[/link].

Reklama
Reklama

Oznacza to, że w uzasadnionych przypadkach za tak udostępniane akty normatywne trzeba będzie zapłacić.

Art. 15 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi bowiem, że jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.

Oznacza to również, że tak jak w wypadku opłat za udostępnianie informacji publicznej opłaty za przekazanie żądanego aktu (aktów) normatywnego ustanawiane będą od przypadku do przypadku.

[srodtytul]Szczegóły w rozporządzeniu[/srodtytul]

Każdy organ administracji publicznej wydający akt normatywny lub inny akt prawny podlegający publikacji w dzienniku urzędowym ma obowiązek dostarczyć go organowi, który wydawaniem stosownego publikatora się zajmuje, w odpowiedniej formie, czyli jako dokument elektroniczny.

Powinien on zawierać – wraz z wnioskiem o ogłoszenie tego aktu w dzienniku urzędowym – np. uchwałę rady czy zarządzenie wójta zawierające poświadczenie zgodności z oryginałem i być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym organu, który podpisał ten akt.

Reklama
Reklama

Nowelizacja zobowiązała ponadto ministra właściwego do spraw informatyzacji do wydania rozporządzenia, w którym zostaną określone szczegółowe wymagania techniczne, jakim powinny odpowiadać kierowane do publikacji akty prawne.

Obecnie obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie są przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269466]rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 25 kwietnia 2008 r. w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne, elektronicznej formy dzienników urzędowych oraz środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych (DzU nr 75, poz. 451)[/link].

[ramka][b]Dokument elektroniczny[/b]

Jest to stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych (materiał lub urządzenie służące do zapisywania, przechowywania i odczytywania danych w postaci cyfrowej lub analogowej). [/ramka]

Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Praca, Emerytury i renty
Rząd samodzielnie ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2026 roku
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Praca, Emerytury i renty
Będzie więcej dni wolnych na opiekę nad dzieckiem? Minister odpowiada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama