Obowiązek złożenia ślubowania przez wszystkich zatrudnianych na stanowiskach urzędniczych (kierowniczych urzędniczych) w jednostkach samorządu terytorialnego jest nowością. Przepisy ustawy z 22 marca 1990 r. przewidywały bowiem jedynie obowiązek złożenia ślubowania przez pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru, powołania i mianowania. Pracownicy zatrudniani na podstawie umowy o pracę – a takich jest zdecydowana większość – ślubowania nie składali. Pamiętać również trzeba, że obowiązek złożenia ślubowania obejmie jedynie tych urzędników, którzy zostaną zatrudnieni po 1 stycznia 2009 r. Osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych przed tą datą ślubowania nie składają.
[srodtytul]Oceny w zarządzeniu[/srodtytul]
Od 1 stycznia 2009 r. zmienione zostaną również zasady dokonywania ocen pracowniczych. Po pierwsze uchylone zostaje rozporządzenie Rady Ministrów określające sposób i tryb dokonywania ocen. Zastąpią je zarządzenia wydawane przez kierowników jednostek wymienionych w art. 2 nowej ustawy. I tak dla urzędu gminy zasady sporządzi wójt, natomiast dla powiatowego zakładu budżetowego – jego kierownik. Zawierać ono powinno kryteria, na podstawie których sporządza się ocenę oraz skalę ocen. Przekazanie kompetencji do określania tych zasad pracodawcom samorządowym ma spowodować, że ocenom podlegać mają wszyscy pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych oraz kierowniczych stanowiskach urzędniczych, o czym wyraźnie stanowi art. 27 ust. 1 ustawy. Oceny dokonuje na piśmie bezpośredni przełożony urzędnika samorządowego. Ustawodawca wprowadził również terminy, w jakich ocena powinna być dokonana. Przeprowadza się ją nie rzadziej niż raz na dwa lata i nie częściej niż co sześć miesięcy.
Ocenę należy niezwłocznie dostarczyć pracownikowi oraz kierownikowi jednostki zatrudniającej. Urzędnik niezadowolony z cenzurki może się od niej odwołać do kierownika jednostki w terminie siedmiu dni od jej doręczenia. Kierownik może w ciągu 14 dni (od dnia wniesienia) odwołanie uwzględnić. W takiej sytuacji ma możliwość albo zmienić wystawioną ocenę, albo zarządzić przeprowadzenie powtórnej weryfikacji pracownika. Może oczywiście również odwołanie odrzucić.
Ustawodawca określił również sposób postępowania w sytuacji, w której pracownik otrzymał ocenę negatywną. Należy wówczas dokonać jej ponownie. Następuje to jednak nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy, licząc od dnia zakończenia poprzedniej oceny.
Uzyskanie ponownej negatywnej oceny skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia (art. 27 ust. 9 ustawy).