Jedynie sekretarzom podniesiono je o jedną kategorię.
Rozporządzenie, zgodnie z delegacją zawartą w art. 37 ustawy z 21 listopada 2008 r., określa wykaz stanowisk z uwzględnieniem podziału na: kierownicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz doradców i asystentów. Wyznacza minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach, a także warunki i sposób wynagradzania zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wyboru i powołania.
Przepisy rozporządzenia określają również maksymalny poziom dodatku funkcyjnego zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania, a dla zatrudnionych na stanowiskach skarbnika oraz zastępcy wójta również maksymalny poziom ich wynagrodzenia zasadniczego.
Ponadto uregulowano w nim zasady ustalania prawa do nagrody jubileuszowej, dodatku za wieloletnią pracę oraz warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy.
Określenie minimalnego wynagradzania zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wynika z przyjętej w ustawie zasady decentralizacji, mianowicie maksymalne stawki wynagrodzeń dla tych pracowników samorządowych określać mają regulaminy wydane przez poszczególnych pracodawców. Będzie w nich można również określić wysokość dodatku funkcyjnego oraz przyznać inne dodatki, takie jak: specjalny za okresowe zwiększenie obowiązków służbowych lub powierzenie dodatkowych czynności, za warunki lub charakter pracy, za znajomość języka pomocniczego obowiązującego na terenie gminy czy dodatek za pracę w porze nocnej. W regulaminie pracodawca będzie mógł również określić zasady przyznawania pracownikom samorządowym nagród i premii.