Związek Lekarzy Rodzinnych – Pracodawców zwrócił się do dyrektora Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Zamościu o udzielenie informacji o kosztach diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej w budżecie szpitala z podziałem na badania wykonywane dla potrzeb leczenia zamkniętego i otwartego od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. Powołał się na przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Dyrektor szpitala w piśmie odmówił udzielenia żądanej informacji. Wyjaśnił, że wspomniane koszty nie mają charakteru informacji publicznej, taką jest natomiast wielkość środków finansowych, którymi szpital dysponuje, a które wynikają z umów o realizację świadczeń zdrowotnych zawartych z oddziałem wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia. Informacja o wszystkich zawartych przez szpital umowach z uwzględnieniem rodzaju, liczby i ceny zakontraktowanych świadczeń zdrowotnych jest dostępna na stronie internetowej NFZ.
Związek nie zgodził się z tą argumentacją. W skardze do sądu podnosił, że szpital dysponuje środkami publicznymi pozyskiwanymi z kontraktu z NFZ. Jest zatem zobowiązany do prowadzenia dokładnej ewidencji wydatkowania otrzymanych środków, w tym kosztów diagnostyki. Skoro są one pokrywane w całości lub części z pieniędzy publicznych, informacje o ich wysokości powinny być udzielone każdemu zainteresowanemu, zgodnie z zasadą jawności finansów publicznych.
W odpowiedzi na skargę szpital podtrzymał swoje stanowisko. Podnosił, że informacja o kosztach diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej w budżecie szpitala ma charakter wewnętrzny, a nie publiczny, i nie musi być ujawniana. Środki finansowe, którymi dysponuje szpital, nie pochodzą w całości ze środków publicznych, ale wynikają z różnego rodzaju umów i źródeł prywatnych, które są tajemnicą handlową.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie (sygnatura akt: II SAB/Lu 51/12)