Dodatkowo, w sferze użyteczności publicznej, jednostki samorządowe mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne oraz przystępować do takich spółek. Natomiast poza sferą użyteczności publicznej tworzenie takich spółek zostało zdecydowanie ograniczone i to wyłącznie do wskazanych rodzajów działalności. Zatem istota problemu wykonywania zadań za pośrednictwem spółek komunalnych tkwi we właściwym zrozumieniu pojęcia „użyteczności publicznej". Można je wywieść z przepisów ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o gospodarce komunalnej, w oparciu o które użytecznością publiczną można określić zadania własne jednostek samorządu terytorialnego służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty, przy czym potrzeby te mają charakter zbiorowy a ich zaspokajanie następuje w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Czytaj także: Gospodarka komunalna a jakość wody: Zakład Usług Komunalnych zapłaci za zatrucie legionellą
W jakiej formie?
O ile więc gmina samodzielnie nie odprowadza wód opadowych, ani nie zawiązała wcześniej spółki kapitałowej w celu wykonania tego jej zadania własnego lub też nie powierzyła go istniejącej spółce komunalnej, należy zastanowić się nad właściwą formułą realizacji tego zadania.
W tym kontekście najwłaściwsze wydają się dwa warianty:
- powierzenie zadania własnego gminy w zakresie odprowadzania wód opadowych na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej lub