Z opublikowanych ostatnio przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zasad postępowania zarządcy drogi podczas zdarzeń na zarządzanej drodze krajowej wynika, że po wypadkach na drogach krajowych ma sprzątać właściwy starosta.
Dokument ten opracowany przy współpracy Policji i Państwowej Straży Pożarnej miał wreszcie zakończyć spór między zarządcami dróg i właściwymi służbami o to, kto ma usuwać z szosy odpady powypadkowe. Tak się jednak nie stało.
Przerzucanie zadań
Niezadowolenie samorządów spowodował m.in. zapis: „Służby starosty po wezwaniu przez Straż Pożarną uprzątają odpady z pasa drogowego na podstawie art. 101 ust. 5 i 6 ustawy o odpadach. W przypadku odmowy uprzątnięcia odpadów z pasa drogowego przez służby starosty zarządca drogi wykonuje zastępcze uprzątnięcie odpadów, po czym występuje z wnioskiem o zwrot kosztów uprzątnięcia do służb starosty".
– Zgodnie z art. 5 ust. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządcy – mówi Zbigniew Potyrała, starosta oleśnicki. I dodaje, że zarządcą dróg krajowych jest właśnie GDDKiA i to ona powinna sprzątać.
Obowiązek dbania o czystość ?i porządek ?na drodze spoczywa ?na jej zarządcy