Za reklamę przy drodze nie płaci właściciel tablicy

Właściciel stelaża reklamowego nie odpowiada za umieszczenie na nim nie swojej reklamy bez wymaganego zezwolenia – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Publikacja: 18.07.2014 14:00

Za reklamę przy drodze nie płaci właściciel tablicy

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

Zarząd Dróg Miejskich, rozpatrując sprawę zajęcia pasa drogowego na jednej z ulic Poznania nałożył na przedsiębiorcę D.M. karę pieniężną, za to, że ten umieścił reklamę bez zezwolenia zarządcy drogi.

W sprawie ustalono początkowo, że sporna reklama, o łącznej powierzchni 12 metrów kwadratowych była własność firmy Y. Zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie zajęcia pasa drogowego przez reklamę, o czym został zawiadomiony również właściciel reklamy. Firma Y wskazała jednak, że powierzchnia reklamowa dzierżawiona jest od prawdziwego właściciela reklamy D. M.

Zarząd Dróg musiał więc zawiadomić o postępowaniu wskazanego przedsiębiorcę. D.M. wyjaśnił, że umowę na wynajem konstrukcji pod reklamę zawarł w przekonaniu, iż znajduje się ona na działce należącej do biurowca a nie w pasie drogowym. Szybko też zadeklarował usunięcie reklamy zgodnie z terminem obowiązującym w umowie.

Zarządca drogi stwierdził, iż nie ma znaczenia kto umieścił konstrukcję reklamową w pasie drogowym, ani kto jest jej właścicielem. Ważne jest natomiast, kim jest właściciel reklamy. W tym przypadku jest nim ten, kto osiąga pożytki z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej – czyli D. M., otrzymujący co miesiąc czynsz z najmu stelażu reklamowego.

Przedsiębiorca złożył odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zaznaczył, że informację o pierwotnym właścicielu stelaża można uzyskać poprzez przesłuchanie pozostałych współwłaścicieli budynku lub długoletnich użytkowników powierzchni biurowych. Podkreślił również, że to Y była właścicielem reklamy naklejonej na stelaż, a z nią zawarł jedynie umowę najmu.

SKO utrzymało w mocy decyzję Zarządu Dróg Miejskich. Stwierdziło, że w sprawie nie ma znaczenia techniczna metoda ekspozycji reklamy, ani sposób wyrażania zawartej w niej treści, jak na przykład zawieszenie reklamy z wykorzystaniem urządzeń znajdujących się poza drogą, czy też na obiektach w pasie drogowym stanowiących własność innych podmiotów.

Kolegium zgodziło się, że karą za bezprawne umieszczenie reklamy należy obciążyć właściciela nieruchomości, na której umiejscowiono reklamę, który jest jednocześnie właścicielem konstrukcji stelażowej i pobiera z najmu pożytki finansowe.

D.M. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Wyjaśnił, że nie jest właścicielem reklamy, a jedynie działki, która stanowi nieruchomość sąsiednią do gruntu, który miałby stanowić pas drogowy. Dodał, że umowa najmu potwierdza jedynie istnienie stosunku prawnego pomiędzy nim a Y, i nie wynika z niej jakoby był właścicielem reklamy.

Stwierdził również, że nie może ponosić negatywnych konsekwencji tego, że organy administracji nie są w stanie potwierdzić informacji, kto faktycznie był poprzednim właścicielem metalowego stelażu reklamowego.

WSA 27 czerwca 2014 roku stwierdził nieważność obu decyzji administracji z uwagi na błędne ustalenie adresata kary pieniężnej.

Sąd orzekł, iż w sprawie nie ulega wątpliwości, iż D. M. nie jest właścicielem reklamy, który powinien ponieść odpowiedzialność administracyjną za jej umieszczenie w pasie drogowym, a tym samym nie może odpowiadać za umieszczenie reklamy bez zezwolenia w pasie drogowym. Jego osoba może być brana pod uwagę wyłącznie przy rozważaniach czynionych odnośnie zajęcia pasa drogowego pod metalową konstrukcję stelaża, bez zezwolenia zarządcy drogi.

WSA dodał, że w szczególności za uznaniem przedsiębiorcy za właściciela reklamy nie przemawia umowa najmu, której przedmiotem była konstrukcja metalowa, a za obciążeniem go karą nie może przemawiać okoliczność uzyskiwania pożytków finansowych z wynajmu metalowej konstrukcji, na której reklama ta została umieszczona (III SA/Po 1619/13).

Wyrok jest nieprawomocny. Przysługuje na niego skarga do Naczelnego Sadu Administracyjnego.

Zarząd Dróg Miejskich, rozpatrując sprawę zajęcia pasa drogowego na jednej z ulic Poznania nałożył na przedsiębiorcę D.M. karę pieniężną, za to, że ten umieścił reklamę bez zezwolenia zarządcy drogi.

W sprawie ustalono początkowo, że sporna reklama, o łącznej powierzchni 12 metrów kwadratowych była własność firmy Y. Zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie zajęcia pasa drogowego przez reklamę, o czym został zawiadomiony również właściciel reklamy. Firma Y wskazała jednak, że powierzchnia reklamowa dzierżawiona jest od prawdziwego właściciela reklamy D. M.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Prawo rodzinne
Nie trzeba mieć zgody drugiego małżonka na swoje wydatki
Prawo drogowe
Nowy znak drogowy i zmiany w oznakowaniu przejść dla pieszych. Co muszą wiedzieć kierowcy?
Prawo rodzinne
Postępowiec czy „pantoflarz”? Mąż z nazwiskiem żony poza statystyką
Praca, Emerytury i renty
Duże zmiany w wypłatach 800 plus w czerwcu. Od lipca nowy termin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Praca, Emerytury i renty
Ranking najbardziej poważanych zawodów. Adwokat i sędzia zaliczyli spadek