W 2013 r., w związku z pogarszającą się koniunkturą gospodarczą, zmniejszyły się dochody województwa, co przy braku odpowiedniej redukcji wydatków skutkowało przekroczeniem dopuszczalnego progu zadłużenia oraz powstaniem zobowiązań wymagalnych wobec Skarbu Państwa. Sytuacja ta wynikała zarówno ze słabości systemu dochodów województw, jak i z niedostosowania przez Zarząd skali wydatków do zmniejszonych możliwości finansowych województwa.
Zdaniem NIK Zarząd województwa mazowieckiego ustalił dochody na rok 2013 z pominięciem zasady ostrożnego planowania. W czwartym kwartale 2012 r. pojawiły się poważne symptomy spowolnienia gospodarczego, a prognozy makroekonomiczne na rok 2013 zostały znacząco obniżone przez najważniejsze krajowe i międzynarodowe instytucje zajmujące się analizami gospodarczymi, w tym przez Komisję Europejską i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). W takiej sytuacji znacząco wzrosło ryzyko zmniejszenia się dochodów własnych województwa, w których największy udział mają wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych, bardzo podatne na zmianę koniunktury. Mimo tych sygnałów w uchwale budżetowej na 2013 r. Zarząd województwa mazowieckiego przyjął bardzo optymistyczną prognozę dochodów, konsekwencją czego było zaplanowanie wydatków przewyższających możliwości finansowe województwa.
W 2013 r. Zarząd podjął starania mające na celu zmniejszenie wpłaty do budżetu państwa przeznaczonej na część regionalną subwencji ogólnej dla województw i pozyskanie pożyczki ze Skarbu Państwa w celu sfinansowania zobowiązań z tytułu tej wpłaty. Ponadto w ostatnich miesiącach 2013 r. Zarząd ograniczył wydatki. Podjęte wtedy działania nie były jednak wystarczające, by zapobiec powstaniu zobowiązań wymagalnych. Działania te były również znacząco spóźnione. Z analizy danych wynika, że po roku 2009, ze względu na niskie dochody netto, województwa mazowieckiego nie stać było na utrzymanie wydatków na wcześniejszym poziomie.
Trudna sytuacja finansowa województwa mazowieckiego jest wypadkową zmniejszenia się potencjału dochodowego oraz niewystarczającej redukcji wydatków województwa. Analiza porównawcza danych statystycznych oraz wnioski z przeprowadzonej kontroli wskazują, że głównym powodem pogorszenia się potencjału dochodowego, niezależnym od podejmowanych przez Zarząd Województwa działań, był niekorzystny dla województwa mazowieckiego system dochodów oraz globalny kryzys, który spowodował zmniejszenie się wpływów podatkowych.
W konsekwencji województwo to znalazło się na przedostatniej, piętnastej pozycji wśród województw pod względem średnich dochodów netto (czyli dochodów po odliczeniu obowiązkowej wpłaty do budżetu państwa przeznaczonej na część regionalną subwencji ogólnej) w przeliczeniu na jednego mieszkańca, podczas gdy jeszcze w 2008 r. zajmowało znacznie wyższe, czwarte miejsce.