Obowiązujące od 18 marca rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie (DzU z 3 marca, poz. 284) nie wyjaśnia wątpliwości dotyczących wpływu wynikających z umów partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) zobowiązań gmin na poziom ich zadłużenia – wskazują eksperci.
Poziom zobowiązań
PPP może potencjalnie stanowić istotną formę realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Ważną kwestią jest jednak wpływ zobowiązań wynikających z umów PPP na poziom długu publicznego.
W myśl art. 18a ust. 1 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (DzU z 2009 r. nr 19, poz. 100 ze zm.), zobowiązania wynikające z umów nie wpływają na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych w sytuacji, gdy partner prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu. Należy tu uwzględnić wpływ na wymienione ryzyka czynników takich jak gwarancje i finansowanie przez partnera publicznego oraz alokacja aktywów po zakończeniu trwania umowy.
Luka wypełniona
Dla samorządów realizujących umowy PPP podstawowym kłopotem był brak stosownych regulacji prawnych określających zakres poszczególnych rodzajów ryzyka mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów, a także wskazujących czynniki, które należy uwzględnić w trakcie oceny ryzyka.
Był to niewątpliwie jeden z czynników utrudniających rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Luka ta została jednak niedawno wypełniona wspomnianym rozporządzeniem ministra gospodarki w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie.