W piątek (15 maja) Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jej projekt opracowało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji na podstawie zgłaszanych przez samorządy postulatów opublikowanych w tzw. białej księdze metropolitalnej.
Do najważniejszych zmian, jakie regulacja wprowadza, zaliczyć trzeba daną gminom (powiatom) możliwość tworzenia centrów usług wspólnych. Oznacza to, że ośrodki pomocy społecznej, przedszkola czy gminne szkoły będą mogły mieć wspólną księgowość. Taka wspólna księgowość będzie mogła być także prowadzona dla szkół czy ośrodków pomocy społecznej z kilku gmin.
Kolejna ważna zmiana to ułatwienia w łączeniu się samorządów.
Po pierwsze, ustawa wprowadza zachęty finansowe dla gmin biednych, które zdecydują się na taki krok. Jeżeli jednostka powstała w wyniku połączenia gmin będzie osiągała dochody z udziału w PIT niższe od średniej krajowej, to w ciągu pięciu lat jej udział w tym podatku zostanie zwiększony o 5 punktów procentowych.
Drugim ułatwieniem dla łączących się samorządów ma być powołanie pełnomocnika ds. łączenia, by przygotował organizacyjnie i prawnie nową gminę do wykonywania zadań publicznych. Opracuje m.in. projekt uchwały budżetowej dla tej nowej gminy.