Obszary funkcjonalne: spór samorządów z rządem trwa

Samorządowcy krytykują rządowe kryteria wyznaczania powiązanych terenów wokół miast wojewódzkich.

Publikacja: 25.08.2015 08:28

Foto: www.sxc.hu

Pojawił się już drugi resortowy projekt rozporządzenia w sprawie określenia kryteriów wyznaczania obszarów funkcjonalnych miast wojewódzkich, który nie spotkał się z przychylnością strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Pierwsze rozporządzenie, wydane jeszcze przez ministra rozwoju regionalnego w sierpniu 2013 r., też wzbudziło zastrzeżenia, ale dla dobra wykorzystania funduszy unijnych przez Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT), obejmujące obszary funkcjonalne, zostało wdrożone.

Sztywne kryteria

Zaproponowana metodologia niewiele się różni od poprzedniej. A to oznacza, że nowe obszary funkcjonalne mogą mieć podobne granice. Czym mają się więc różnić obszary wytyczone dla ZIT od tych dla potrzeb polityki przestrzennej? Według resortu, posługującego się dokumentem rządowym Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, obszary funkcjonalne ośrodków wojewódzkich pozwolą na prowadzenie ukierunkowanej polityki regionalnej i przestrzennej. Z definicji zawartej w Koncepcji wynika, że obszary funkcjonalne to „zwarty układ przestrzenny składający się z funkcjonalnie powiązanych terenów, charakteryzujących się wspólnymi uwarunkowaniami i przewidywanymi, jednolitymi celami rozwoju".

Temu mają służyć wypracowane przez resort kryteria wyznaczania obszarów funkcjonalnych. W granicach obszaru funkcjonalnego miasta wojewódzkiego muszą się znaleźć miasto na prawach powiatu z siedzibą marszałka lub wojewody oraz ciągły przestrzennie obszar złożony z graniczących z sobą miast na prawach powiatu. Ponadto gminy spełniające co najmniej sześć lub siedem kryteriów na podstawie danych GUS. Są to m.in. liczba osób dojeżdżających do pracy do miasta wojewódzkiego, liczba zameldowań na pobyt stały, dochody gminy z udziału w PIT, liczba podmiotów w systemie REGON, udział gruntów zabudowanych, liczba mieszkań oddanych do użytku. Dotyczy to również gmin otoczonych ze wszystkich stron gminami wymienionymi na początku.

Samorządy protestują

Kompetencje wyznaczenia obszarów przyznano zarządom samorządowych województw, bo mają „dobre rozeznanie specyfiki danego regionu oraz powiązań funkcjonalnych i problemów wyznaczonego obszaru". Muszą też przygotować plany zagospodarowania dla tych obszarów.

Metropolie poczuły się zagrożone i od początku nie zgadzały się z tym rozwiązaniem. Przeważyło jednak twierdzenie, iż wspomniane obszary mają znaczenie ponadregionalne, więc o ich delimitacji może decydować tylko marszałek.

Obecny projekt wzbudził zastrzeżenia. Urzędy marszałkowskie kwestionują m.in. liczbę podmiotów gospodarczych na 1 tys. mieszkańców. Niektóre gminy, ze względu na wysoki poziom przedsiębiorczości, mogłyby nie zostać włączone do obszaru funkcjonalnego.

Według resortu zaproponowane kryteria są optymalne. A zmiana jednego spowodowałaby niespójność całej metody. A to właśnie ona nie podoba się metropoliom. Uważają, iż katalog powinien być bardziej elastyczny. Inaczej obszary funkcjonalne będą odbiegały od rzeczywistości.

Michał Olszewski - wiceprezydent Warszawy, współprzewodniczący zespołu ds. funkcjonalnych obszarów metropolitalnych i miejskich KWRiST

Przedstawiliśmy Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju pomysł, w jaki sposób rozporządzenie mogłoby regulować kwestie obszarów funkcjonalnych. Zajęła się tym Unia Metropolii Polskich przy wsparciu Związku Miast Polskich. W najbliższym czasie przedstawimy uzupełnioną wersję. W naszej ocenie na podstawie zaproponowanych przez resort kryteriów nie da się zbudować spójnej metodologii, która uwzględni sytuację polskich miast. Proponujemy więc nazwać wprost te obszary i uciąć spekulacje. Wprawdzie Rządowe Centrum Legislacyjne twierdzi, że ustawowo muszą to być konkretne kryteria, ale będziemy postulować bardziej elastyczny zapis. Nie da się bowiem zastosować sztywnego katalogu kryteriów do wydzielenia obszarów funkcjonalnych. Zawsze znajdzie się miasto czy region, które uznają, że w ich przypadku istnieją jeszcze inne specyficzne kryteria. Zaproponowaliśmy też, aby zapisać w rozporządzeniu, że wyznaczenia może dokonać miasto wojewódzkie.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara