Zgodnie z art. 172 Konstytucji RP jednostki samorządu terytorialnego (dalej j.t.s.) mają prawo zrzeszania się, przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw. Wymagania dotyczące tworzenia stowarzyszeń przez gminy określono w art. 84 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.). Przewidziano w nim, że w celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów, gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym z powiatami i województwami. Regulacje dotyczące stowarzyszeń j.s.t. zawarto także w art. 75 ustawy o samorządzie powiatowym oraz w art. 8b ustawy o samorządzie województwa. Natomiast zasady, na jakich gminy (oraz inne j.s.t.) mogą przystępować do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, określono w ustawie z 15 września 2000 r. o zasadach przystępowania jednostek samorządu terytorialnego do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych (dalej u.m.z.).
Przykład:
Gminy rozważają utworzenie stowarzyszenia gmin. Należy pamiętać, że takie stowarzyszenie może zostać utworzone wyłącznie w celu wspierania idei samorządu lub obrony wspólnych interesów stowarzyszonych gmin. Aby wspólnie realizować zadania publiczne, gminy mogą natomiast utworzyć związek międzygminny (art. 64 u.s.g.). Innym dopuszczalnym rozwiązaniem jest zawarcie przez nie porozumienia międzygminnego w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych (art. 74 u.s.g.). Jak wyjaśniono w uzasadnieniu uchwały Sądu Najwyższego z 30 kwietnia 1993 r. (sygn. III CZP 48/93, OSNC 1993/11/200), stowarzyszenia gmin mają służyć dwóm celom. Pierwszy z nich, którym jest wspieranie idei samorządu terytorialnego, może być uznany za wspólny dla wszystkich gmin. Ten cel może łączyć w zasadzie nie ograniczoną liczbę gmin i skłaniać je do utworzenia jednego stowarzyszenia. Natomiast drugi z ustawowych celów, czyli obrona wspólnych interesów, nie musi być aż tak dalekosiężny, gdyż interesy gmin mogą różnić się w zależności od uwarunkowań terenowych. Przykładowo w statucie Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski (http://www.sgpm.krakow.pl) przyjęto, że do celów tego stowarzyszenia należą m.in.: koordynacja działań zmierzająca do podtrzymania wspólnych tradycji historycznych, kulturalnych i gospodarczych Małopolski, podejmowanie działań zmierzających do gospodarczego i kulturalnego rozwoju Małopolski oraz popularyzowanie wiedzy o Małopolsce.
Ważne:
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. podejmowanie uchwał w sprawach:
- współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku, a także
- współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.