Rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw przeciwko działalności instytucji państwowych i samorządowych to główne, ale niejedyne zadania Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Ponadto[b] do zadań służby należy ujawnianie i przeciwdziałanie przypadkom nieprzestrzegania przepisów ustawy o ograniczeniach prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.[/b] Jeżeli zatem wójt czy starosta zasiada w zarządzie spółki prawa handlowego – może się spodziewać wizyty funkcjonariuszy. Mogą oni również badać organizowane przez samorząd przetargi, jak również podjęte decyzje w przedmiocie prywatyzacji, komercjalizacji oraz rozporządzeń mieniem komunalnym.
[srodtytul]Bez danych wrażliwych[/srodtytul]
W celu zwalczania przestępstw korupcyjnych funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego będą mogli stosować m.in. kontrolę operacyjną oraz zakup kontrolowany. Mają one charakter specjalnych uprawnień stosowanych niejawnie w celu ujawniania i ścigania sprawców przestępstw. Ich wykorzystanie jest uzależnione od zgody odpowiednio Sądu Okręgowego w Warszawie oraz prokuratora generalnego.
Ponadto, działając w zakresie swojej właściwości (zwalczanie korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, oraz działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa), służba ta została upoważniona do zbierania wszelkich danych osobowych, w tym również tzw. danych sensytywnych (wrażliwych), wymienionych w art. 27 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=099D1B1613ED3D8F924C9659F9A1670C?id=166335]ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych[/link]. Zaznaczyć w tym miejscu jednak należy, że ta kompetencja służby została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny.[b] Stwierdził on w wyroku z 22 czerwca 2009 r., że korzystanie z tzw. danych wrażliwych oraz informacji uzyskanych w wyniku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych (bez wiedzy i zgody osoby, której dotyczą)[/b] bez jednoczesnego zagwarantowania instrumentów kontroli sposobu przechowywania i weryfikacji tych danych oraz sposobu usuwania danych zbędnych z punktu widzenia realizacji ustawowych zadań CBA jest sprzeczne z konstytucją [b](K54/07).[/b]
[srodtytul]Oświadczenia majątkowe[/srodtytul]