Kandydatów na wójtów zgłasza się do 27 października do północy. Jednym z koniecznych załączników zgłoszenia jest oświadczenie lustracyjne kandydata.

Wzór oświadczenia określają przepisy ustawy o ujawnieniu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944 – 1990. Składa się z dwóch części: A i B. Część A zawiera oświadczenie negatywne, mówiące o tym, że osoba składająca nie współpracowała ze służbami PRL, oraz pozytywne – mówiące, że składający oświadczenie ze służbami PRL współpracował. Część B to tabela, w której podać należy formę współpracy, funkcję i lata współpracy.

Ponieważ wzór oświadczenia wzbudza wątpliwości, Państwowa Komisja Wyborcza wyjaśnia, że osoba składająca oświadczenie negatywne powinna wypełnić tylko stosowną część formularza A. Osoby, które składają oświadczenie pozytywne, muszą wypełnić stosowną część A formularza, no i oczywiście jego część B. Nie dołączają natomiast części negatywnej A.