Reklama

Wynagrodzenie burmistrza w formie uchwały

Mieszkaniec gminy nie może kwestionować w sądzie administracyjnym wynagrodzenia burmistrza ustalonego w formie uchwały.

Publikacja: 10.02.2015 04:45

Wynagrodzenie burmistrza w formie uchwały

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier

Mieszkaniec gminy nie może kwestionować w sądzie administracyjnym wynagrodzenia burmistrza ustalonego w formie uchwały.

Uchwałę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Gdańsku zaskarżył mieszkaniec gminy. Jego zdaniem jest ona krzywdząca dla niego, jego rodziny i całej społeczności gminy. W odpowiedzi na skargę rada miasta wniosła o jej odrzucenie. Według niej uchwała w sprawie wynagrodzenia dla burmistrza dotyczy sfery prywatnoprawnej. Nie jest aktem z zakresu administracji publicznej. Oznacza to, że nie można więc jej zaskarżyć do sądu.

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił zażalenie. Kwestię dopuszczalności skargi na uchwały organów gminy – zdaniem sądu – wyznacza art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z nim każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Wcześniej musi jednak wezwać do usunięcia naruszenia prawa.

Możliwość zaskarżania uchwał organów samorządu terytorialnego przewiduje również art. 3 § 2 pkt 6 prawa postępowania przed sądami administracyjnymi. W tej konkretnie sprawie mieszkaniec gminy zaskarżył uchwałę rady miejskiej w sprawie zmiany ustalenia wynagrodzenia burmistrza.

W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjęty jest pogląd, że uchwała ustalająca wynagrodzenie dla burmistrza nie jest aktem publicznoprawnym, dotyczy bowiem sfery prywatnoprawnej (relacji pracownik–pracodawca). Nie jest również aktem z zakresu administracji publicznej, o którym mowa w art. 101 ustawy o samorządzie gminnym.

Reklama
Reklama

Oznacza to, że uchwała regulująca kwestię wynagrodzenia burmistrza nie spełnia przesłanki, o której mowa w art. 101a w zw. z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Została ona podjęta w sprawie z zakresu stosunku pracy pracownika samorządowego nawiązanego na podstawie wyboru. Wynika to z treści art. 8 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.

Natomiast sprawy ze stosunku pracy, w tym sprawy wynagrodzenia, nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej. Dlatego sąd administracyjny nie posiada kompetencji do kontrolowania aktów organów jednostek samorządu terytorialnego podjętych w sprawach wynagrodzenia burmistrza. Właściwą drogą rozstrzygania sporów ze stosunku pracy jest droga postępowania przed sądem powszechnym.

Taki tok myślenia potwierdza ustawa o pracownikach samorządowych. W art. 43 ust. 2 wskazuje, że spory ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy.

postanowienie WSA w Gdańsku z 16 stycznia 2015 r., III SA/Gd 1038/14

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama