- edukacji, oświaty i wychowania,
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz turystyki i krajoznawstwa,
- ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach,
- porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Do zadań organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, czyli np. rad gmin i miast, należy określenie trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Kryteria oceny, o których mowa, powinny uwzględniać przede wszystkim wkład pracy społecznej w realizację inicjatywy lokalnej.
Z kolej wójt, burmistrz lub prezydent miasta, dokonując oceny wniosku w sprawie inicjatywy lokalnej, powinien brać pod uwagę nie tylko kryteria oceny wniosku, ale także celowość określonej inicjatywy z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej.
Jeśli wniosek zostanie uwzględniony, wówczas wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiera na czas określony umowę o wykonanie inicjatywy lokalnej. Władze wykonawcze samorządu z podmiotami wnioskującymi w jej sprawie muszą opracować dokumenty niezbędne do zrealizowania danego przedsięwzięcia. Chodzi tu m.in. o harmonogram działań i kosztorys.
Przykład
Rada miasta przyjęła tryb i szczegółowe kryteria oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. W przedmiotowej uchwale określono m.in., że gmina uczestniczy w realizacji inicjatywy lokalnej poprzez przeznaczenie środków finansowych na jej rzecz oraz partycypuje w kosztach tego przedsięwzięcia do wysokości 50 proc. kosztów całkowitych, nie więcej jednak niż 10.000 zł .
Wojewoda w swoim rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że powyższe ustalenia wykraczają poza zakres upoważnienia określonego w art. 19c ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wskazane postanowienia uchwały bowiem nie stanowią trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej.
Na podstawie: rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody lubelskiego z 21 grudnia 2012 r. NK-II.4131.341.2012
Zobowiązanie tych, którzy złożyli wniosek w sprawie inicjatywy lokalnej, może polegać na świadczeniu pracy społecznej lub na wsparciu pieniężnym lub rzeczowym.Ponadto ci, którzy realizować mają określone przedsięwzięcie w ramach inicjatywy lokalnej, mogą otrzymać od jednostki samorządu terytorialnego na czas trwania umowy rzeczy konieczne do wykonania zadania.
podstawa prawna: art. 4, 5, 5a, 11a–18a, 19a–19 h ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1118 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (DzU. z 2011 r. nr 6, poz. 25)
Jak wybrać ofertę organizacji pozarządowej
Do wyłonienia organizacji pozarządowej, która będzie realizować zadanie publiczne, konieczne jest:
Krok 1. Ogłoszenie otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowych
Informację o tym trzeba zamieścić w Biuletynie Informacji Publicznej w siedzibie organu administracji publicznej oraz na stronie internetowej organu.
Krok 2. Powołanie komisji konkursowej
Komisja ma opiniować złożone oferty organizacji pozarządowych. Poza przedstawicielami organów wykonawczych jednostek samorządowych lub administracji rządowej w komisji zasiadają osoby wskazane przez organizacje pozarządowe, ale nie takie, które wyznaczyły organizacje biorące udział w konkursie.
Krok 3. Wybór oferty
Można wskazać więcej niż jedną organizację, która będzie realizować zadanie publiczne.
Krok 4. Ogłoszenie wyników konkursu
W informacji o wyborze określonej organizacji pozarządowej trzeba podać nazwę tej organizacji oraz zadanie publiczne, które będzie wykonywane, a także wysokość przyznanych środków publicznych. W ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu można żądać uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
Krok 5. Zawarcie umowy
Musi być podstawa do wsparcia realizacji lub powierzenia zadania publicznego przez wyłonioną organizację pozarządową. Umowa między organem publicznym a organizacją pozarządową wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Umowa, o której mowa, może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony, nie dłuższy niż pięć lat.
Współpraca z administracją rządową
Organ administracji rządowej może, w drodze zarządzenia, przyjąć po konsultacjach z organizacjami pozarządowymi program współpracy na okres od roku do pięciu lat. Administracja rządowa nie później niż do 30 kwietnia każdego roku powinna ogłaszać w Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdanie z realizacji takiego programu.