Samorządy chcą, by w trakcie prac nad projektem nowej ustawy o zamówieniach publicznych zmieniono ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zlikwidowanie wymogu organizowania przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów.
Pomysł ten ma być dyskutowany podczas spotkania Zespołu Ustrojowego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST).
– Chcemy, by wraz z uwagami do projektu nowego prawa zamówień publicznych przedstawić zmianę ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ma polegać na tym, by gminy mające własne spółki komunalne nie musiały przeprowadzać przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych – mówi Ryszard Brejza, wiceprzewodniczący Zespołu Ustrojowego KWRiST i prezydent Inowrocławia.
Zadania własne
Przygotowany przez Urząd Zamówień Publicznych projekt pozwala gminom pominąć procedurę przetargową, gdy mają kontrolę nad spółkami, którym dają zlecenie. Nie może w nich być kapitału prywatnego i mają przynajmniej 80 proc. swojej działalności prowadzić na rzecz samorządu. W ten sposób projekt wdraża postanowienia jednej z dyrektyw. Z tym że w projekcie ustawy nie ma żadnej zmiany dotyczącej przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. A w nich jest obowiązek organizowania przetargów na odbiór śmieci.
Ryszard Brejza zaznacza, że bez zniesienia obowiązku przetargowego na odbiór i zagospodarowanie odpadów nie ma pełnej implementacji unijnej dyrektywy. Zwraca też uwagę, że w innych państwach UE to gminy decydują, czy same wykonają powierzone zadanie, czy zlecą to przedsiębiorcom.