Reklama

W postępowaniu przetargowym nie można się powoływać na cudzą koncesję

Po udzieleniu niezgodnych z prawem odpowiedzi można unieważnić postępowanie.

Publikacja: 19.01.2016 01:00

W postępowaniu przetargowym nie można się powoływać na cudzą koncesję

Foto: www.sxc.hu

W postępowaniu dotyczącym dokończenia budowy stadionu jednym z wymogów było posiadanie koncesji „na obrót wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym". Zamawiający określił taki wymóg w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jeden z wykonawców zadał pytanie dotyczące treści ogłoszenia. Wnioskował także o wykreślenie tego wymogu.

Zamawiający podtrzymał ten warunek, wskazując jednak, że w ogłoszeniu nie zastrzegł obowiązku osobistego wykonania zamówienia przez wykonawcę i dlatego jest możliwość powoływania się na zasoby podmiotu trzeciego. Jedna z firm skorzystała z tej możliwości. W tym czasie jednak zamawiający zorientował się, że popełnił błąd. Art. 26 ust. 2b nie pozwala bowiem na posiłkowanie się zasobami podmiotów trzecich w zakresie uprawnień. Jak podkreśliła również Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrująca tę sprawę, w świetle art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych (pzp) to wykonawca musi posiadać wymagane przez zamawiającego uprawnienia, jeżeli opis warunku w tym zakresie znajdzie się w ogłoszeniu.

Zamawiający, biorąc te przepisy pod uwagę, uznał, że nie ma teraz innego wyjścia, niż unieważnić postępowanie. Z taką decyzją nie zgodził się jeden z wykonawców, który posiadał odpowiednie uprawnienia. Jego zdaniem możliwe było dalsze prowadzenie postępowania – przy niezakwalifikowaniu do dalszego etapu podmiotów, które nie posiadają koncesji. Dlatego złożył odwołanie od decyzji o unieważnieniu postępowania do Krajowej Izby Odwoławczej.

Ta oceniła, że decyzja o unieważnieniu była słuszna. Przypomniała przepis art. 93 ust. 1 pzp, zgodnie z którym „zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeśli obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego". Podkreśliła też, że ta regulacja odsyła do art. 146 pzp, w którym wskazane są właśnie przypadki naruszenia ustawy stanowiące podstawę unieważnienia umowy. W pkt 6 wymienione jest „dokonanie przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania". Zdaniem Izby udzielenie niezgodnej z prawem odpowiedzi na pytanie dotyczące możliwości korzystania z potencjału podmiotu trzeciego w tej sprawie niewątpliwie mogło mieć wpływ na wynik postępowania.

Jeden z przedsiębiorców (który w sprawie przed KIO występował jako przystępujący) skorzystał z możliwości wynikającej z odpowiedzi zamawiającego i posiłkował się koncesją podmiotu trzeciego. Odpowiedź zamawiającego wywarła więc wpływ na treść wniosku przystępującego i tym samym – na potencjalny wynik postępowania. Naruszenia tego nie usunęłoby wykluczenie tego jednego wykonawcy, który przecież działał zgodnie z odpowiedzią zamawiającego. Nie można również uznać, że przystępujący spełnił warunek posiadania koncesji – byłoby to bowiem niezgodne z przepisami pzp. Dlatego właściwą decyzją – zdaniem KIO – było unieważnienie postępowania.

Reklama
Reklama
Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama