Reklama

Reforma administracji podatkowej

1 lipca 2016 r. mają wejść w życie przepisy ustawy o administracji podatkowej, mocą której uchylona zostanie ustawa o urzędach i izbach skarbowych.

Publikacja: 02.02.2016 01:00

Reforma administracji podatkowej

Foto: www.sxc.hu

Nowa ustawa zawiera kompleksowe regulacje w zakresie organizacji i zadań administracji podatkowej. Początkowo przepisy nowej ustawy miały zacząć obowiązywać od początku roku, jednak data ich wejścia w życie na skutek nowelizacji z 16 grudnia 2015 r. została przesunięta o pół roku. Zdaniem projektodawców nowelizacji tak szeroki zakres zmian wymaga kompleksowych zmian organizacyjnych, a przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy pozwoli przygotować jednostki do sprawnego i funkcjonalnego realizowania nałożonych na nie zadań.

Ustawa o administracji podatkowej reguluje w sposób kompleksowy zadania zarówno dyrektora izby skarbowej, jak i naczelnika urzędu skarbowego. Ustawodawca nałożył na dyrektora izby skarbowej nowe zadania w postaci m.in. obowiązku prowadzenia działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym zapobiegającej nieprawidłowemu wypełnianiu obowiązków podatkowych. Z kolei naczelnikowi urzędu skarbowego przypisano dodatkowo zadania związane z wprowadzeniem systemu obsługi i wsparcia podatników w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych, w tym przez nowe instytucje asystenta podatnika oraz centrum obsługi i wsparcia podatnika.

Ustawodawca położył zatem nacisk na działalność informacyjną fiskusa, która ma wspierać podatników w samodzielnym, prawidłowym i dobrowolnym wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Ustawa wprowadza także nowy organ administracji podatkowej – dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej, do którego zadań będzie należeć przede wszystkim wydawanie interpretacji indywidualnych, a także zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej. W tym celu utworzona zostanie, dostępna przez portal podatkowy, Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, zawierająca m.in.: interpretacje ogólne oraz indywidualne, orzeczenia sądów i trybunałów, a także broszury informacyjne w sprawach podatków.

Na podstawie przepisów ustawy przygotowany został projekt rozporządzenia, zgodnie z którym planowane jest utworzenie, obok znanych już wyspecjalizowanych urzędów skarbowych o zasięgu wojewódzkim, wyspecjalizowanego urzędu skarbowego o zasięgu krajowym. Rolę takiego „superurzędu skarbowego" miałby pełnić Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, który obsługiwałby podatników o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki.

Reklama
Reklama

Wejście w życie powyższych zmian jest jednak wątpliwe, zwłaszcza tych wynikających z projektów rozporządzeń, z uwagi na pojawiające się informacje prasowe o planowanym wprowadzeniu nowej ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Z informacji prasowych wynika, że ministerstwo chce powrócić do pomysłu sprzed lat i połączyć administrację podatkową, celną i skarbową w jedną scentralizowaną Krajową Administrację Skarbową. KAS powstałaby na bazie izb i urzędów celnych, izb i urzędów skarbowych oraz urzędów kontroli skarbowej. Dotychczasowe kompetencje izb skarbowych, celnych i urzędów kontroli skarbowej miałyby zostać przejęte przez izby administracji skarbowej. Izbom podlegałyby zaś urzędy celno-skarbowe oraz urzędy administracji skarbowej.

Jak wynika z projektowanych zmian, KAS miałaby objąć obowiązki z zakresu wymiaru i ściągania podatków, ceł, a także innych należności podatkowych oraz ścigania przestępstw i wykroczeń skarbowych. KAS przejęłaby także zadania dotyczące kontroli, postępowań czy audytu. Przewidziano dodatkowo, że KAS będzie się zajmować sprawami z zakresu interpretacji indywidualnych, wiążących informacji o pochodzeniu towarów, wiążącej informacji akcyzowej oraz wiążącej informacji taryfowej.

Celem projektowanej ustawy generalnie rzecz biorąc jest uporządkowanie i unowocześnienie służb skarbowych, by mogły one pracować efektywniej. Należy się pozytywnie odnieść do kwestii oddania kompetencji w zakresie prowadzenia kontroli jednemu organowi, tj. urzędowi celno-skarbowemu. Takie rozwiązanie pozwoliłoby wyeliminować istniejący teraz i dla wielu niezrozumiały dualizm, że kontrole w tym samym zakresie prowadzą urzędy kontroli skarbowej i urzędy skarbowe.

Dariusz Malinowski, partner, szef zespołu ds. postępowań podatkowych i sądowych w KPMG w Polsce

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama