Reklama

Ochrona przed zwolnieniem inspektora kontroli skarbowej

Rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem może nastąpić tylko w sytuacjach wskazanych w ustawie o kontroli skarbowej. W tym zakresie nie stosuje się przepisów kodeksu pracy i ustawy o służbie cywilnej. Mają one jednak zastosowanie przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy.

Publikacja: 22.11.2016 04:30

Ochrona przed zwolnieniem inspektora kontroli skarbowej

Foto: 123RF

Inspektor kontroli skarbowej, z którym - jego zdaniem - wadliwie rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia, z powołaniem się na naruszenie obowiązków, domaga się przywrócenia do pracy. Pracodawca chce zapobiec temu przywróceniu. Czy musi wykazać, że byłoby ono niecelowe?

Tak. W art. 39a ust. 1 ustawy o kontroli skarbowej (dalej u.k.s.) przewidziano, że inspektorów powołuje i odwołuje Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi np. w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z 18 lutego 2014 r. (sygn. III PK 65/13, OSNP 2015/5/63) powołanie na stanowisko inspektora kontroli skarbowej nie oznacza jednak nawiązania (przekształcenia) stosunku pracy na podstawie powołania. Dokonane powołanie jest tylko przejawem powierzenia konkretnej osobie pełnienia funkcji organu kontroli skarbowej w ramach stosunku pracy, którego podstawą dla inspektora kontroli skarbowej - jeśli nie uzyskał mianowania w służbie cywilnej – jest umowa o pracę.

W art. 42c u.k.s. zastrzeżono, że rozwiązanie stosunku pracy z inspektorem może nastąpić tylko w przypadkach określonych w art. 42-42b u.k.s., co oznacza niedopuszczalność rozwiązania stosunku pracy w jakichkolwiek innych sytuacjach. W tym zakresie nie stosuje się regulacji kodeksu pracy (dalej k.p.) i ustawy o służbie cywilnej (dalej u.s.c.). Zgodnie z art. 42a ust. 1 pkt. 3 u.k.s. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej może odwołać inspektora z zajmowanego stanowiska w razie ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina inspektora jest oczywista. Nie może to nastąpić po upływie miesiąca od dnia uzyskania przez Generalnego Inspektora wiadomości o okoliczności uzasadniającej odwołanie. W takim przypadku odwołanie jest równoznaczne z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia (art. 42a ust. 2 pkt. 2 u.k.s.).

W myśl art. 43 u.k.s. w sprawach z zakresu stosunku pracy, nieuregulowanych w u.k.s., do inspektorów stosuje się przepisy u.s.c. Natomiast zgodnie z art. 9 u.s.c. w sprawach dotyczących stosunku pracy w służbie cywilnej, nieuregulowanych w u.s.c., stosuje się przepisy k.p. i inne regulacje prawa pracy, a spory o roszczenia dotyczące stosunku pracy w służbie cywilnej są rozpatrywane przez sądy pracy.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku SN z 6 października 2015 r. (sygn. III PK 158/14, LEX nr 1944281), wobec nieuregulowania w przepisach u.k.s. kwestii roszczeń przysługujących pracownikowi w razie niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, na mocy odesłań zawartych w art. 43 u.k.s. oraz art. 9 u.s.c., zastosowanie mają w tym zakresie odpowiednie regulacje k.p.

Reklama
Reklama

Z uwagi na brak wyraźnego wyłączenia, dotyczy to także art. 45 § 2 k.p. w związku z art. 56 § 2 k.p. Zgodnie z tymi przepisami pracownikowi, z którym rozwiązano umowę o pracę bez wypowiedzenia z naruszeniem przepisów o rozwiązywaniu umów w tym trybie, przysługują alternatywne roszczenia o przywrócenie do pracy albo o odszkodowanie. Sąd pracy może nie uwzględnić zgłoszonego w pozwie żądania przywrócenia do pracy i w jego miejsce orzec o odszkodowaniu, ale tylko wtedy, jeżeli ustali, że przywrócenie do pracy byłoby niecelowe. Jak podkreślono w wyroku SN z 5 sierpnia 2014 r. (I PK 41/14, LEX nr 1537265), w klauzuli o niecelowości przywrócenia do pracy, mieści się sytuacja, w której rozwiązanie umowy o pracę jest uzasadnione, zwłaszcza okolicznościami związanymi z naruszaniem przez pracownika jego obowiązków, a pracodawca naruszył inne przepisy o rozwiązywaniu umowy o pracę w tym trybie, w szczególności dotyczące formy oświadczenia woli. W wyroku tym zwrócono uwagę, że bez stosownej inicjatywy pozwanego pracodawcy sąd nie powinien sam poszukiwać argumentów za odmową orzeczenia o przywróceniu do pracy.

podstawa prawna: art. 39a ust. 1, art. 42a ust. 1 pkt. 3, ust. 2 pkt 2 i ust. 3, art. 42c, art. 43 ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 720 ze zm.),

podstawa prawna: art. 9 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1345 ze zm.)

podstawa prawna: art. 56 ustawy z ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1666).

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama