Urzędnik państwowy jest obowiązany złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym przy nawiązaniu stosunku pracy oraz na żądanie kierownika urzędu. Tak wynika z art. 17 ust. 4 ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Obowiązek ten dotyczy wszystkich urzędników państwowych (kontraktowych i mianowanych) a nie tylko, jak to jest w przypadku członków korpusu służby cywilnej, osób wymienionych w ustawie antykorupcyjnej, czyli ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1393). A zatem wszyscy urzędnicy państwowi poza pierwszym oświadczeniem majątkowym do złożenia, którego zobowiązuje ich wprost ustawa pragmatyczna kolejne oświadczenia składają tylko wtedy, gdy kierownik urzędu, w którym są zatrudnieni tego od nich zażąda.