Reklama

Serial ściąga turystów

Miasta walczą o ekipy telewizyjne, oferując im pieniądze

Publikacja: 29.03.2010 03:30

Serial kręcony w Sandomierzu ogląda średnio 5 milionów widzów

Serial kręcony w Sandomierzu ogląda średnio 5 milionów widzów

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Ogólnopolska antena, wysoka oglądalność – czy może być lepsze miejsce i czas na reklamę? Samorządy mniejszych miast dostrzegły szansę i zaczynają kusić ekipy filmowe, które kręcą seriale. Twierdzą, że to skuteczniejsza metoda niż akcje billboardowe, kampanie medialne i promocje z udziałem celebrytów.

W ten sposób promują się od dawna większe miasta, m.in. Wrocław, Gdańsk, Łódź czy Kraków. Mniejsze też chcą przyciągnąć filmowców pieniędzmi.

Władze Rzeszowa przeznaczyły 700 tys. zł na serial historyczny „Bitwa Warszawska” realizowany na zlecenie TVP 1 przez Macieja Dejczera. Budżet 13-odcinkowego serialu sięga 10 mln zł. To będzie najdroższy serial TVP w tym roku. Za miejskie pieniądze cztery odcinki kręcone będą w Rzeszowie i okolicy.

– Serial będzie emitowany w porze największej oglądalności, tuż po „Wiadomościach”, czyli obejrzy go około 10 milionów widzów – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

Przed i po każdym odcinku emitowane będą zapowiedzi, a w nich pojawi się Rzeszów. – Lepszą promocję trudno sobie wyobrazić – przekonuje Chłodnicki.

Reklama
Reklama

Opozycja uważa, że hojność włodarzy miasta w wydatkach na promocję ma związek z jesienną kampanią wyborczą do samorządów. – By się przypodobać mieszkańcom, lewicowy prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc zgodził się wydać dużą kasę nawet na film opowiadający o walce z bolszewikami – ironizuje jeden z radnych PiS.

[wyimek]Władze Rzeszowa przeznaczyły 700 tys. zł na serial historyczny TVP[/wyimek]

Sandomierz już zaczyna liczyć zyski z filmowej inwestycji. W mieście kręcony jest popularny serial „Ojciec Mateusz” z Arturem Żmijewskim w roli głównej. Ogląda go średnio 5 milionów widzów. – Dzięki serialowi oblężenie przeżywają hotele, kwatery prywatne i restauracje – twierdzą w sandomierskim PTTK.

Ta promocja spodobała się innym świętokrzyskim samorządom. Umowę z TVP podpisał już samorząd województwa świętokrzyskiego oraz Regionalna Organizacja Turystyczna. Za promocję regionu zapłacono 2 miliony złotych. – To bardzo uczciwa cena – podkreśla Jacek Kowalczyk z departamentu promocji urzędu marszałkowskiego w Kielcach.

Akcja 20 odcinków nowych przygód „Ojca Mateusza” oprócz Sandomierza toczyć się będzie również w Kielcach, Busku, Bałtowie, Solcu-Zdroju, Opatowie, Michałowie, Krzemionkach Opatowskich i Pacanowie.

Swoją przygodę serialową ma już za sobą Zielona Góra, która promowała się w popularnym serialu komediowym TVN „39 i pół”. Tomasz Karolak grał w nim Darka – fana Falubazu Zielona Góra. W serialu zadebiutował nawet prezydent miasta Janusz Kubicki.

Reklama
Reklama

– Zależało nam na promocji miasta i długo przekonywaliśmy TVN, by pokazano Zieloną Górę, którą wcześniej w serialu grał Pułtusk – komentował. Władze miasta myślą już o nowym serialu.

Specjaliści chwalą pomysł samorządowców. Profesor Marian Malikowski z Uniwersytetu Rzeszowskiego, historyk i specjalista z zakresu socjologii miasta, uważa, że umieszczenie miasta w serialu o wysokiej oglądalności i w pozytywnym kontekście dobrze działa na jego markę.

– Efekty promocyjne będą skuteczne, jeżeli pokazanie miasta połączone będzie ze strategią budowania jego wizerunku, bo nad promocją trzeba cały czas pracować – zaznacza.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=j.matusz@rp.pl]j.matusz@rp.pl[/mail][/i]

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama