Ustawa dopuszcza, aby prezydent miasta na prawach powiatu i starosta powiatu graniczącego z takim miastem utworzyli wspólną komisję dla miasta na prawach powiatu oraz powiatu graniczącego z takim miastem. W takim przypadku prezydent miasta i starosta współprzewodniczą komisji.
[srodtytul]Trzy kategorie uczestników[/srodtytul]
Do pierwszej kategorii, stanowiącej obligatoryjny skład komisji, należą (art. 38a ust. 5 usp) starosta jako przewodniczący, dwóch radnych delegowanych przez radę powiatu. Zalicza się tu także przedstawicieli organizacji pozarządowych, pracowników oświaty, instytucji zajmujących się zwalczaniem zjawisk patologii społecznych i zapobieganiem bezrobociu. Swoich przedstawicieli deleguje również komendant powiatowy (miejski) policji.
Do drugiej kategorii zaliczamy właściwego prokuratora okręgowego, który bierze udział w pracach komisji z mocy prawa.
Trzecia to osoby powołane przez starostę. Muszą się one rekrutować spośród funkcjonariuszy i pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz pracowników organów administracji publicznej wykonujących zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu. Mogą to być na przykład pracownicy nadzoru budowlanego, inspekcji sanitarnej, inspekcji weterynaryjnej, straży pożarnej, funkcjonariusze straży gminnych. Uczestniczą oni w pracach komisji z głosem doradczym.