Rada decyduje, kiedy i gdzie truć gryzonie

Rodzaje nieruchomości i terminy, w których należy przeprowadzić deratyzacje określa rada gminy. Uprawnienia tego nie można scedować na wójta, nawet w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego

Aktualizacja: 18.03.2009 05:55 Publikacja: 18.03.2009 04:10

Rada decyduje, kiedy i gdzie truć gryzonie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Regulamin jest wydawany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, jest aktem prawa miejscowego. Jego szczegółową treść określa art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Jednym z jego elementów jest wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

[srodtytul]Zakaz delegowania kompetencji[/srodtytul]

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 8 rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji. Do jej wyłącznej kompetencji należy również wyznaczenie terminów, w których akcje takie mogą być przeprowadzone. Uzasadnienia zatem nie znajdują twierdzenia, zgodnie z którymi uprawnienia do określenia obszarów i terminów deratyzacji można by, za pomocą odpowiedniej delegacji regulaminowej, przekazać np. wójtowi gminy. Stanowisko takie potwierdzają liczne rozstrzygnięcia nadzorcze. Jako przykład można podać rozstrzygnięcie wojewody podlaskiego z 26 stycznia 2006 r., w którym czytamy, że [b]delegowanie obowiązku wyznaczenia obszarów i terminów deratyzacji na wójta jest sprzeczne z art. 4 ust. 2 pkt 8 omawianej ustawy.[/b] Wojewoda podlaski stwierdził ponadto, że jest to naruszenie prawa na tyle istotne, że skutkuje koniecznością stwierdzenia nieważności takich przepisów regulaminu.

Ponadto, jak podkreślił w [b]wyroku z 6 stycznia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy[/b], nieuprawnione wydaje się także scedowanie obowiązku zarządzenia przeprowadzenia deratyzacji w przypadku zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą szczurów na wójta gminy (§ 38 regulaminu). Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 2 pkt 8 u.c.p.g. rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia[b] (II SA/Bd 611/08)[/b].

[srodtytul]Jak wyznaczyć obszary i terminy[/srodtytul]

Jeżeli zatem ustawodawca nie dopuszcza scedowania kompetencji rady do wyznaczenia terminów i obszarów deratyzacji na wójta, należy się zastanowić, w jaki sposób rada powinna zrealizować obowiązek zapisany w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy. Po pierwsze przyjąć należy, że wskazanie obszarów powinno być dokonane poprzez określenie kategorii nieruchomości, w których deratyzacja powinna być przeprowadzana. Takie rozwiązanie przyjęła rada miasta Olsztyn, która w § 13 regulaminu uchwalonego 25 stycznia 2006 r. wprowadziła obowiązek przeprowadzania deratyzacji „na terenach nieruchomości obejmujących skoncentrowane budownictwo wielo- i jednorodzinne, w zespołach opieki zdrowotnej i opieki społecznej, w placówkach zbiorowego żywienia i kulturalno-oświatowych, w szkołach, w przedszkolach, żłobkach, urzędach i zakładach produkcyjnych”.

W przepisie tym wskazano również terminy, w których deratyzacja powinna być przeprowadzana (dwa razy do roku), wskazując jednocześnie szczegółowe terminy jej przeprowadzania (maj i wrzesień). Określono również przykładowe pomieszczenia, w których należy rozmieścić środki na szczury (trutkę). Uchwała wymienia wśród nich piwnice, węzły ciepłownicze, przyłącza wodociągowe, strychy, boksy na pojemniki na odpady, zsypy i komory zsypowe.

[srodtytul]Bez rozstrzygania o kosztach[/srodtytul]

Rada gminy, uchwalając regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, nie może w nim postanowić, że koszty przeprowadzania deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Tak wynika z[b] wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 27 listopada 2007 r.[/b], w którym nie podzielił twierdzenia organu gminy, iż zamieszczenie w uchwale postanowienia dotyczącego ponoszenia kosztów przeprowadzenia deratyzacji przez właściciela nieruchomości nie znajduje oparcia w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, bowiem norma kompetencyjna zawarta w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy (wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania) nie może stanowić upoważnienia do regulowania przez radę gminy kwestii dotyczących ponoszenia kosztów deratyzacji [b](II SA/Wr 424/07)[/b].

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180129]ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. DzU nr 236, poz. 2008 ze zm.)[/link].[/i]

Regulamin jest wydawany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, jest aktem prawa miejscowego. Jego szczegółową treść określa art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Jednym z jego elementów jest wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

[srodtytul]Zakaz delegowania kompetencji[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów