Regulamin jest wydawany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, jest aktem prawa miejscowego. Jego szczegółową treść określa art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Jednym z jego elementów jest wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
[srodtytul]Zakaz delegowania kompetencji[/srodtytul]
Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 8 rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji. Do jej wyłącznej kompetencji należy również wyznaczenie terminów, w których akcje takie mogą być przeprowadzone. Uzasadnienia zatem nie znajdują twierdzenia, zgodnie z którymi uprawnienia do określenia obszarów i terminów deratyzacji można by, za pomocą odpowiedniej delegacji regulaminowej, przekazać np. wójtowi gminy. Stanowisko takie potwierdzają liczne rozstrzygnięcia nadzorcze. Jako przykład można podać rozstrzygnięcie wojewody podlaskiego z 26 stycznia 2006 r., w którym czytamy, że [b]delegowanie obowiązku wyznaczenia obszarów i terminów deratyzacji na wójta jest sprzeczne z art. 4 ust. 2 pkt 8 omawianej ustawy.[/b] Wojewoda podlaski stwierdził ponadto, że jest to naruszenie prawa na tyle istotne, że skutkuje koniecznością stwierdzenia nieważności takich przepisów regulaminu.
Ponadto, jak podkreślił w [b]wyroku z 6 stycznia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy[/b], nieuprawnione wydaje się także scedowanie obowiązku zarządzenia przeprowadzenia deratyzacji w przypadku zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą szczurów na wójta gminy (§ 38 regulaminu). Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 2 pkt 8 u.c.p.g. rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia[b] (II SA/Bd 611/08)[/b].
[srodtytul]Jak wyznaczyć obszary i terminy[/srodtytul]