Rada decyduje, kiedy i gdzie truć gryzonie

Rodzaje nieruchomości i terminy, w których należy przeprowadzić deratyzacje określa rada gminy. Uprawnienia tego nie można scedować na wójta, nawet w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego

Aktualizacja: 18.03.2009 05:55 Publikacja: 18.03.2009 04:10

Rada decyduje, kiedy i gdzie truć gryzonie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Regulamin jest wydawany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, jest aktem prawa miejscowego. Jego szczegółową treść określa art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Jednym z jego elementów jest wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

[srodtytul]Zakaz delegowania kompetencji[/srodtytul]

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 8 rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji. Do jej wyłącznej kompetencji należy również wyznaczenie terminów, w których akcje takie mogą być przeprowadzone. Uzasadnienia zatem nie znajdują twierdzenia, zgodnie z którymi uprawnienia do określenia obszarów i terminów deratyzacji można by, za pomocą odpowiedniej delegacji regulaminowej, przekazać np. wójtowi gminy. Stanowisko takie potwierdzają liczne rozstrzygnięcia nadzorcze. Jako przykład można podać rozstrzygnięcie wojewody podlaskiego z 26 stycznia 2006 r., w którym czytamy, że [b]delegowanie obowiązku wyznaczenia obszarów i terminów deratyzacji na wójta jest sprzeczne z art. 4 ust. 2 pkt 8 omawianej ustawy.[/b] Wojewoda podlaski stwierdził ponadto, że jest to naruszenie prawa na tyle istotne, że skutkuje koniecznością stwierdzenia nieważności takich przepisów regulaminu.

Ponadto, jak podkreślił w [b]wyroku z 6 stycznia 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy[/b], nieuprawnione wydaje się także scedowanie obowiązku zarządzenia przeprowadzenia deratyzacji w przypadku zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą szczurów na wójta gminy (§ 38 regulaminu). Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 2 pkt 8 u.c.p.g. rada gminy jest jedynym i wyłącznym organem uprawnionym do wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia[b] (II SA/Bd 611/08)[/b].

[srodtytul]Jak wyznaczyć obszary i terminy[/srodtytul]

Jeżeli zatem ustawodawca nie dopuszcza scedowania kompetencji rady do wyznaczenia terminów i obszarów deratyzacji na wójta, należy się zastanowić, w jaki sposób rada powinna zrealizować obowiązek zapisany w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy. Po pierwsze przyjąć należy, że wskazanie obszarów powinno być dokonane poprzez określenie kategorii nieruchomości, w których deratyzacja powinna być przeprowadzana. Takie rozwiązanie przyjęła rada miasta Olsztyn, która w § 13 regulaminu uchwalonego 25 stycznia 2006 r. wprowadziła obowiązek przeprowadzania deratyzacji „na terenach nieruchomości obejmujących skoncentrowane budownictwo wielo- i jednorodzinne, w zespołach opieki zdrowotnej i opieki społecznej, w placówkach zbiorowego żywienia i kulturalno-oświatowych, w szkołach, w przedszkolach, żłobkach, urzędach i zakładach produkcyjnych”.

W przepisie tym wskazano również terminy, w których deratyzacja powinna być przeprowadzana (dwa razy do roku), wskazując jednocześnie szczegółowe terminy jej przeprowadzania (maj i wrzesień). Określono również przykładowe pomieszczenia, w których należy rozmieścić środki na szczury (trutkę). Uchwała wymienia wśród nich piwnice, węzły ciepłownicze, przyłącza wodociągowe, strychy, boksy na pojemniki na odpady, zsypy i komory zsypowe.

[srodtytul]Bez rozstrzygania o kosztach[/srodtytul]

Rada gminy, uchwalając regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, nie może w nim postanowić, że koszty przeprowadzania deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

Tak wynika z[b] wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 27 listopada 2007 r.[/b], w którym nie podzielił twierdzenia organu gminy, iż zamieszczenie w uchwale postanowienia dotyczącego ponoszenia kosztów przeprowadzenia deratyzacji przez właściciela nieruchomości nie znajduje oparcia w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, bowiem norma kompetencyjna zawarta w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy (wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania) nie może stanowić upoważnienia do regulowania przez radę gminy kwestii dotyczących ponoszenia kosztów deratyzacji [b](II SA/Wr 424/07)[/b].

[i]Podstawa prawna: [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180129]ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. DzU nr 236, poz. 2008 ze zm.)[/link].[/i]

Regulamin jest wydawany po zasięgnięciu opinii powiatowego inspektora sanitarnego, jest aktem prawa miejscowego. Jego szczegółową treść określa art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Jednym z jego elementów jest wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

[srodtytul]Zakaz delegowania kompetencji[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem