– Naszą strategię wdrażania programu charakteryzuje równomierne rozłożenie naborów do poszczególnych projektów. Staramy się też koncentrować na tych obszarach, które najlepiej odpowiadają na wyzwania stojące przed naszym regionem – wyjaśnia Marcin Szmyt, dyrektor Wydziału Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Dlatego w pierwszej kolejności wsparcie z programu skoncentrowano na działaniach służących przedsiębiorczości, związanych z realizacją strategii lizbońskiej. W ubiegłym roku 63 proc. z ogólnej liczby wszystkich zakontraktowanych projektów stanowiły te wdrażające strategię lizbońską.

– Dofinansowanie do projektów realizowanych przez przedsiębiorców to niejedyny priorytet. Równie istotne jest wsparcie rozwoju infrastruktury, zarówno transportowej, jak i związanej z ochroną środowiska, rozwojem turystyki, kultury i sportu – mówi Szmyt.

[ramka][b]Krzysztof Hetman - wiceminister rozwoju regionalnego[/b]

Stan realizacji programu zachodniopomorskiego kształtuje się na poziomie średniej dla wszystkich 16 programów regionalnych. Zauważalny postęp w jego wdrażaniu nastąpił w ostatnich miesiącach. Wartość umów o dotacje wzrosła w ostatnim kwartale z 40 do 58 proc. budżetu. Sierpień i wrzesień w tym roku były ponadto rekordowe pod względem wartości zrealizowanych wniosków o płatność. W efekcie tego przyspieszenia region dołączył do województw, które dzięki efektywnemu wykorzystaniu pieniędzy unijnych wezmą udział w podziale dodatkowych środków z krajowej rezerwy wykonania. Szczególne znaczenie dla wdrażania programu odgrywa położenie województwa. To region nadmorski, graniczący od zachodu z Niemcami. To w dużej mierze determinuje jego wyjątkową rolę jako ośrodka metropolitalnego zachodniej Polski. Największe postępy widać w obszarze infrastruktury społecznej, a szczególnie opieki zdrowotnej. Przykładem mogą być finansowane ze środków UE szpitale w Szczecinie i Koszalinie. Te inwestycje przyczynią się do wzmocnienia regionalnych ośrodków diagnostycznych zapewniających specjalistyczną opiekę medyczną. Region dużą wagę przywiązuje do rozwoju infrastruktury transportowej i turystycznej, co ma szczególne znaczenie dla Szczecina jako wojewódzkiego ośrodka wzrostu. Zachodniopomorskie jako jedno z niewielu w kraju zdecydowało się na wdrażanie równocześnie dwóch inicjatyw wspólnotowych: JEREMIE i JESSICA. W tym kontekście na uwagę zasługują bardzo dobre wyniki i zaawansowanie prac.

[i]—osa[/i][/ramka]