Praca w administracji publicznej i samorządowej ma zazwyczaj charakter biurowy. Przy jej wykonywaniu niezbędne jest posiadanie materiałów biurowych. Chociaż kupowane są one dość często, trzeba przy tym przestrzegać określonych procedur. Zakup taki musi się odbywać w trybie zamówień publicznych, a urzędnicy powinni zdecydować, jaki tryb zakupu będzie najkorzystniejszy, a zarazem zgodny z prawem.
Błędna decyzja urzędników
Takie trudności pojawiły się w przetargu organizowanym przez pracowników gminy Ł.; jego przedmiotem był zakup papieru do drukarek. Nowe władze gminy chciały, aby przez cały okres kadencji, a więc przez cztery lata, papier był systematycznie – w miarę potrzeb pracowników – dostarczany przez lokalną firmę. Ponieważ trudno było określić z góry te potrzeby, urzędnicy nie chcieli robić dużych zakupów na dłuższy czas. Pierwotnie pracownicy gminy zdecydowali, że wykorzystają do tej transakcji dynamiczny system zakupów. Pozwala on na szybki zakup towarów w miarę potrzeb urzędu i bez konieczności kilkakrotnego przechodzenia skomplikowanych i czasochłonnych procedur zamówień publicznych. Okazało się jednak, że na lokalnym rynku tylko jedna firma sprzedaje taki papier. Wobec tego urzędnicy – nie chcąc się narazić na zarzuty ograniczania uczciwej konkurencji – zrezygnowali z dynamicznego systemu zakupów i zdecydowali, że za każdym razem będą kupowali określoną ilość papieru po przeprowadzeniu przetargu nieograniczonego.
Ostateczna decyzja podjęta przez pracowników gminy Ł. była błędna. Papier do drukarek i inne materiały biurowe można było nabyć w formie dynamicznego systemu zakupów. Jest to bowiem możliwe nawet wówczas, gdy tylko jedna firma sprzedaje taki towar na danym obszarze.
Liczba dostawców nie ma znaczenia
Zgodnie z art. 2 ust. 2a prawa zamówień publicznych dynamiczny system zakupów jest ograniczonym w czasie elektronicznym procesem udzielania zamówień publicznych, których przedmiotem są dostawy powszechnie dostępne nabywane na podstawie umowy sprzedaży lub usługi powszechnie dostępne. Co prawda przepisy nie wskazują precyzyjnie, jakie towary czy usługi mogą być nabywane w drodze dynamicznego systemu zakupów, ale nie ulega wątpliwości, że materiały biurowe, w tym papier do drukarek, do tej grupy się zaliczają. Są to bowiem materiały powszechnie dostępne i służą bieżącemu użytkowi.
Jak wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w dwóch uchwałach – z 9 kwietnia 2014 r. (sygn. akt KIO/KD 26/14) oraz z 26 marca 2014 r. (sygn. akt KIO/KD 21/14) – dynamiczny system zakupów może być stosowany do takich powszechnie dostępnych dostaw i usług, które służą bieżącemu użytkowi. Przymiotnik „bieżący" oznacza obecny, aktualny, teraźniejszy, dzisiejszy, zaś „użytek" to zastosowanie, posługiwanie się, używanie, użytkowanie. Zakupy bieżącego użytku to zakupy codziennego, obecnego używania.