Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 5 ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP) z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (u.o.k.k.), złożyli odrębne oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w tym samym postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zachwiania uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Przeciwdziałanie zmowom przetargowym
Wprowadzenie do PZP przywołanej podstawy wykluczenia miało na celu przeciwdziałanie zawieraniu niekonkurencyjnych porozumień między wykonawcami. Wprawdzie już wcześniej obowiązywał art. 89 ust. 1 pkt 3 PZP nakazujący zamawiającym odrzucanie ofert, których złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, jednak praktyka orzecznicza Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) pokazała, że zasadnym jest wprowadzenie do PZP przepisu, który dawałby jednoznaczną podstawę do wykluczania wykonawców powiązanych kapitałowo, podejrzewanych o zmowę przetargową.
Z uwagi na zasady rozkładu ciężaru dowodu KIO kilkukrotnie oddalała zarzuty o zawarcie zmowy przetargowej pomiędzy wykonawcami należącymi do tej samej grupy kapitałowej, pomimo powstałych na tym tle podejrzeń (por. wyrok KIO z 22 stycznia 2013 r., sygn. KIO 2297/12; wyrok KIO z 5 stycznia 2011 r., sygn. KIO 2766/10). Wprowadzając art. 24 ust. 2 pkt 5 PZP, ustawodawca ustanowił domniemanie, iż udział wykonawców należących do jednej grupy kapitałowej w tym samym postępowaniu może naruszać uczciwą konkurencję.
Obowiązkowe dokumenty
Ustalenie przez zamawiającego, czy wykonawcy biorący udział w postępowaniu należą do jednej grupy kapitałowej, odbywa się na podstawie przedłożonych przez nich dokumentów. Obowiązek ich złożenia wynika z art. 26 ust. 2d PZP, zgodnie z którym wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykonawca składa listę podmiotów z grupy kapitałowej lub informację o braku przynależności do takiej grupy. Należy podkreślić za orzecznictwem KIO (zob. wyrok KIO z 16 kwietnia 2013 r., sygn. KIO 762/13) oraz stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych, że obowiązek złożenia powyższych dokumentów wynika wprost z PZP, a zatem nie jest uwarunkowany decyzją zamawiającego wyrażoną w treści ogłoszenia o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia ani wartością zamówienia. Nie są to zatem oświadczenia, o których mowa w art. 25 PZP.
Zamawiający może wszakże wezwać do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia, co wynika z odesłania zawartego w art. 26 ust. 2d PZP in fine. Niezłożenie listy podmiotów z grupy kapitałowej (w tym również jej nieuzupełnienie na żądanie zamawiającego) stanowi obligatoryjną przesłankę wykluczenia z postępowania. Choć nie wynika to wprost z treści przepisu, powyższa sankcja odnosi się również do niezłożenia lub nieuzupełnienia informacji o braku przynależności do grupy kapitałowej na wezwanie zamawiającego (wyrok KIO z 26 czerwca 2014 r., sygn. KIO 1028/14, KIO1029/14).