Ustawodawca w uzasadnieniu projektu nowelizacji przepisu art. 91 ust. 2 ustawy PZP podkreślił, że „stosowanie wyłącznie kryterium ceny przy nabywaniu zamówień publicznych prowadzi w wielu przypadkach do ponoszenia znacznie wyższych kosztów eksploatacji i użytkowania przedmiotu zamówienia oraz obniżenia jakości świadczenia. Należy więc zobowiązać zamawiających do dokonania przy wyborze analizy, czy kryterium cenowe na pewno jest najbardziej opłacalne".
Dodany przepis art. 91 ust. 2a ustawy PZP dopuszcza zastosowanie ceny jako jedynego kryterium oceny ofert, jednak tylko w przypadku gdy zamawiający wykaże, że przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 ustawy PZP (licytacja elektroniczna), a w przypadku zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy PZP (np. jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych), jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia.
W odniesieniu do pozostałych zamówień zamawiający zobligowani są stosować obok ceny dodatkowe kryterium oceny ofert, które umożliwi wybór oferty najbardziej odpowiadającej potrzebom zamawiającego.
Jakość i funkcjonalność
Kryteria oceny ofert odnoszące się do jakości i funkcjonalności są stosunkowo trudno mierzalne, tym samym zamawiający, którzy zdecydują się na ich zastosowanie, mają obowiązek wskazać w SIWZ szczegółowy opis ich zastosowania, tj. podać, co zamawiający będzie brał pod uwagę przy ocenie ofert oraz jak będzie przyznawać punkty.
Zgodnie z wskazówkami płynącymi z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) „z natury kryterium jakościowe zawiera w sobie pewną dozę subiektywizmu. Opis kryterium przez zamawiającego powinien się jednak sprowadzać do zminimalizowania tego elementu subiektywności przy ocenie w taki sposób, aby pozwalało to z jednej strony na przygotowanie przez wykonawców korzystnych ofert dających im szanse na uzyskanie zamówienia, z drugiej zaś strony, aby pozwalało zamawiającemu ocenić oferty złożone w postępowaniu przez odniesienie do mierników określonych w SIWZ, a nie np. przez porównanie złożonych w postępowaniu ofert ze sobą" (KIO/UZP 1804/09).
Parametry techniczne, serwis lub koszty
Powyższe kryteria są stosunkowo łatwo mierzalne. Podkreślenia wymaga, że w zakresie parametrów technicznych zamawiający może dwojako określić ich rolę przy ocenie oferty. W pierwszym przypadku zamawiający może wskazać, jakie konkretne parametry są niezbędne, aby oferta była uznana za zgodną z treścią SIWZ (parametry graniczne – ich niespełnienie skutkuje odrzuceniem oferty). W drugim przypadku zamawiający może określić przedział parametrów technicznych, dla których będzie przyznawał odpowiednią punktację w ramach kryterium oceny ofert „parametry techniczne" – tj. ocenę wyższą bądź niższą. Za każdym razem zamawiający musi wziąć pod uwagę swoje potrzeby, które powinien precyzyjnie ustalić w SIWZ.