Od 1 stycznia 2016 r. jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą tworzyć centra usług wspólnych (CUW). Wcześniej podobne centra – nazywane Zespołami Ekonomiczno Administracyjnymi Szkół (ZEAS) – samorządy mogły prowadzić jedynie dla wspólnej obsługi jednostek edukacyjnych, placówek wsparcia dziennego i oświatowo-wychowawczych. Co istotne, ZEAS przestaną funkcjonować po 31 grudnia 2016 r. – po tej dacie konieczne jest zatem ich przekształcenie w CUW.
Co mówi ustawa
Jednym z pytań, jakie samorządowcy muszą sobie w tym zakresie zadać, to jakie kroki formalno-prawne należy wykonać aby założyć nowy CUW (jeśli analiza korzyści jego założenia da pozytywne wyniki) czy też przekształcić istniejący ZEAS w CUW.
Przepisy ustaw samorządowych (o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim) dotyczące tworzenia samorządowych CUW są bardzo lakoniczne i nie regulują szczegółowych kwestii w zakresie procedury ich tworzenia. Ustawy te wskazują jedynie na dwa podstawowe akty prawne, które mają regulować zakres wspólnej obsługi prowadzonej przez CUW:
- uchwałę organu stanowiącego (rada gminy, powiatu lub sejmik wojewódzki) – którą należy przyjąć w przypadku ustanawiania CUW dla jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych;
- oraz porozumienie – które należy zawrzeć w przypadku ustanawiania CUW dla samorządowych instytucji kultury oraz innych samorządowych osób prawnych (z wyjątkami).