Jak założyć centrum usług wspólnych

Zespoły Ekonomiczno-Administracyjne Szkół przestaną funkcjonować po 31 grudnia 2016 r. Trzeba będzie je przekształcić w centra usług wspólnych.

Publikacja: 13.12.2016 05:20

Jak założyć centrum usług wspólnych

Foto: 123RF

Od 1 stycznia 2016 r. jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą tworzyć centra usług wspólnych (CUW). Wcześniej podobne centra – nazywane Zespołami Ekonomiczno Administracyjnymi Szkół (ZEAS) – samorządy mogły prowadzić jedynie dla wspólnej obsługi jednostek edukacyjnych, placówek wsparcia dziennego i oświatowo-wychowawczych. Co istotne, ZEAS przestaną funkcjonować po 31 grudnia 2016 r. – po tej dacie konieczne jest zatem ich przekształcenie w CUW.

Co mówi ustawa

Jednym z pytań, jakie samorządowcy muszą sobie w tym zakresie zadać, to jakie kroki formalno-prawne należy wykonać aby założyć nowy CUW (jeśli analiza korzyści jego założenia da pozytywne wyniki) czy też przekształcić istniejący ZEAS w CUW.

Przepisy ustaw samorządowych (o samorządzie gminnym, powiatowym i wojewódzkim) dotyczące tworzenia samorządowych CUW są bardzo lakoniczne i nie regulują szczegółowych kwestii w zakresie procedury ich tworzenia. Ustawy te wskazują jedynie na dwa podstawowe akty prawne, które mają regulować zakres wspólnej obsługi prowadzonej przez CUW:

- uchwałę organu stanowiącego (rada gminy, powiatu lub sejmik wojewódzki) – którą należy przyjąć w przypadku ustanawiania CUW dla jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych;

- oraz porozumienie – które należy zawrzeć w przypadku ustanawiania CUW dla samorządowych instytucji kultury oraz innych samorządowych osób prawnych (z wyjątkami).

Powołana uchwała organu stanowiącego i – odpowiednio – porozumienie powinny w szczególności określać:

- jednostkę prowadzącą CUW (może nią być urząd gminy, starostwo powiatowe lub urząd marszałkowski, inna jednostka organizacyjna JST, jednostka organizacyjna związku międzygminnego albo jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego);

- jednostki obsługiwane przez CUW (poprzez ich enumeratywne wyliczenie)

- szczegółowy zakres obowiązków powierzonych CUW w ramach wspólnej obsługi.

W przypadku porozumienia, zamiar przystąpienia do wspólnej obsługi należy uprzednio zgłosić – odpowiednio – wójtowi, zarządowi powiatu lub województwa.

Jeśli chodzi o zakres powierzonych obowiązków, należy pamiętać o dwóch istotnych ograniczeniach, jakie wprowadza tu ustawa:

- po pierwsze, zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie – te uprawnienia nie mogą zatem nigdy być przedmiotem przekazania do CUW;

- po drugie, w przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz samorządowych instytucji kultury muszą one być przekazywane w całości – nie mogą zatem w jakiejkolwiek części pozostać w jednostce obsługiwanej (wymóg ten nie dotyczy samorządowych osób prawnych).

Potrzebne dodatkowe działania

Trzeba pamiętać, że akty prawne, o których mówi ustawa nie będą wystarczające dla funkcjonowania CUW. Po pierwsze, w sytuacji gdy prowadzenie CUW powierzamy nowej jednostce, należy ją w pierwszej kolejności powołać uchwałą właściwego organu stanowiącego JST oraz wyposażyć w niezbędny majątek.

Po drugie, CUW powinien zatrudniać niezbędnych pracowników, konieczne zatem będzie zawarcie odpowiednich umów o pracę czy umów cywilnoprawnych. W tym zakresie należy pamiętać, że CUW powinna zatrudnić osobę spełniającą wymogi ustawy o finansach publicznych do wykonywania funkcji głównego księgowego – jeśli tego nie zrobi, to tworzenie wspólnej obsługi traci sens, gdyż kierownicy jednostek obsługiwanych będą musieli zatrudnić własnych głównych księgowych.

W odniesieniu do istniejących ZEAS, wymogi formalno-prawne będą wyglądały inaczej w zależności od tego czy dotychczasowy ZEAS ma prowadzić CUW, czy też zadania te mają być przydzielone innemu podmiotowi.

Jeśli zadania ma prowadzić inny podmiot, ZEAS należy zlikwidować, a jego majątek alokować do nowego CUW, którego założenie zostało opisane powyżej.

Jeśli to ZEAS ma prowadzić CUW, rodzi się pytanie, czy dopuszczalne jest jego przekształcenie lub reorganizacja w jednostkę obsługującą w rozumieniu nowych przepisów. Przepisy nie wprowadzają żadnych szczególnych regulacji odnośnie takiego przekształcenia. Zasadne zdaje się w tym zakresie zatem podjęcie uchwały, która wskaże jednostkę organizacyjną prowadzącą dotychczasowy ZEAS jako jednostkę obsługującą w rozumieniu odpowiedniej ustawy samorządowej i wskaże, że to jej powierza się wspólną obsługę jednostek oświatowych zwanych jednostkami obsługiwanymi (wymienienie wszystkich jednostek obsługiwanych – dotychczasowych oraz ewentualnie nowych, które objąć ma wspólna obsługa). Uchwałą musi też określić zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach wspólnej obsługi, przy czym, może on pozostać bez zmian. W następnej kolejności należy dostosować statut czy regulamin organizacyjny jednostki i inne obowiązujące procedury do ewentualnych nowych zadań i nowych przepisów.

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015, poz. 1045)

- Zbigniew Pindel, starszy menedżer, radca prawny w kancelarii EY Law

Założenie centrum usług wspólnych

Krok 1. Podjęcie uchwały przez radę gminy o powołaniu jednostki organizacyjnej mającej prowadzić CUW (jeśli nie jest nią istniejący podmiot)

Krok 2. Podjęcie uchwały przez radę gminy o ustanowieniu CUW (dla jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych)

Porozumienie jednostki obsługiwanej z CUW (dla gminnych instytucji kultury oraz innych gminnych osób prawnych)

Krok 3. Zawarcie umów o pracę / umów cywilnoprawnych potrzebnych dla prowadzenia CUW

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów