Wystawa Gustawa Zemły „Wrota miłosierdzia"

Wystawa „Wrota miłosierdzia" to nie tylko wydarzenie artystyczne, ale też świadectwo wiary znakomitego rzeźbiarza.

Aktualizacja: 22.09.2016 19:28 Publikacja: 22.09.2016 18:10

Choć Gustaw Zemła zasłynął takimi monumentami jak pomnik Powstańców Śląskich, Polegli Niepokonani oraz pomnik Bitwy Monte Cassino w Warszawie czy Czynu Polaków w Szczecinie, to tematyka sakralna pojawia się w jego twórczości bardzo często. W nowej galerii Muzeum Archidiecezji Warszawskiej tuż obok warszawskiej katedry tylko do końca września można obejrzeć imponujący zestaw jego 60 rzeźb.

Układają się one w cztery cykle. Najnowszy, obejmujący 15 tablic z brązu, „Caritas" to artystyczna refleksja nad uczynkami miłosierdzia. Cykl „Wrota do przeszłości" został zainspirowany Starym Testamentem. Temat męki i zmartwychwstania Jezusa to „Droga Krzyżowa" i jest też „Ave Maria".

Uwagę zwracają rzeźbiarskie portrety świętych lub błogosławionych. Jest model pomnika Jana Pawła II, gipsowy portret prymasa tysiąclecia Stefana Wyszyńskiego, księdza Jerzego Popiełuszki, patynowany, gipsowy portret świętej Matki Teresy z Kalkuty. Ale są też portrety imaginacyjne – podobizna Michała Anioła, a nawet Poncjusza Piłata.

Ten ostatni jest szczególną ciekawostką ekspozycji, bowiem artysta, prezentując ostatniego prokuratora Judei nadał mu swoje rysy. Wyjątkowy jest też Szymon Cyrenejczyk mający rysy św. Brata Alberta.

Prace prezentowane w galerii Muzeum Archidiecezji Warszawskiej zwracają uwagę swoją ekspresją, niektóre wyróżniają się wręcz malarskością. Ogląda się je w skupieniu i zadumie i jak echo powracają słowa, które biskup Michał Janocha wygłosił na wernisażu:

– Bóg ulepił z gliny człowieka, pozostawiając na nim ślady swoich palców. Rzeźbiarz więc stał się naśladowcą Boga. Cała ludzka twórczość jest lepieniem w kruchej glinie i zarazem niezmordowaną próbą przekroczenia tej kruchości.

Choć Gustaw Zemła zasłynął takimi monumentami jak pomnik Powstańców Śląskich, Polegli Niepokonani oraz pomnik Bitwy Monte Cassino w Warszawie czy Czynu Polaków w Szczecinie, to tematyka sakralna pojawia się w jego twórczości bardzo często. W nowej galerii Muzeum Archidiecezji Warszawskiej tuż obok warszawskiej katedry tylko do końca września można obejrzeć imponujący zestaw jego 60 rzeźb.

Układają się one w cztery cykle. Najnowszy, obejmujący 15 tablic z brązu, „Caritas" to artystyczna refleksja nad uczynkami miłosierdzia. Cykl „Wrota do przeszłości" został zainspirowany Starym Testamentem. Temat męki i zmartwychwstania Jezusa to „Droga Krzyżowa" i jest też „Ave Maria".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce