Teatr Rysowania Starowieyskiego

Przedaukcyjna wystawa „Po przedstawieniu. Sztuka i teatr” w Desa Unicum w Warszawie po raz pierwszy prezentuje wyłącznie prace wybitnych twórców powstałe specjalnie dla teatru. Wśród 150 obiektów są m.in. monumentalne kompozycje Teatru Rysowania Franciszka Starowieyskiego, scenografie Tadeusza Kantora i Józefa Szajny, projekty Stasysa, lalki Kazimierza Mikulskiego.

Aktualizacja: 18.06.2019 14:44 Publikacja: 18.06.2019 14:36

Franciszek Starowieyski "Teatr Rysowania"

Foto: materiały prasowe

 „Teatr Rysowania” Franciszka Starowieyskiego obrósł legendą. Na oczach publiczności artysta tworzył monumentalne, wieloczęściowe kompozycje. Było to połączenie performance’u i wydarzenia medialnego, podczas którego powstawały widowiskowe dzieła. W tych akcjach ważny był sam proces tworzenia, bo Starowieyski rysując, zarazem podejmował erudycyjny dialog z widzami. Artysta zrealizował dwadzieścia kilka spektakli „Teatru Rysowania”, m.in. w Warszawie, Wenecji, Paryżu, Sewilli, Chicago. Pozostały po nich dynamiczne, zmysłowe  kompozycje, zapełnione kłębowiskiem na wpół realnych, na wpół fantastycznych męskich i kobiecych postaci, podszyte refleksją o życiu, śmierci, kosmicznym wymiarze wszechświata Na wystawie w DESA Unicum można zobaczyć wieloelementowy „Teatr Rysowania nr 20. Przeciw Beckettowi” z 1995 roku. (Estymacja 400-700 tys. zł). A także kilka utrzymanych w podobnej estetyce oryginalnych projektów plakatów Starowieyskiego.

Najdroższą wystawioną pracą Tadeusza Kantora, twórcy eksperymentalnego  teatru Cricot 2, jest malowany akrylem „Człowiek Atrapa” z 1984 roku. Pomysł tej teatralnej postaci narodził  się 20 lat wcześniej, gdy Kantor pracował nad adaptacją spektaklu Witkacego „W małym dworku” i w inscenizacji umieścił w szafie aktorów zwisających z wieszaków. Cena szacunkowa pracy 700-900 tys. zł.

Uwagę przykuwają także mniejsze szkice kostiumów Kantora do spektaklu „Nosorożec” Ionesco, wystawionego w 1961 roku w Starym Teatrze w Krakowie. Ceny 2,6- 6 tys. zł

Reprezentatywnym projektem dla autorskiego teatru Józefa Szajny, realizowanego w Teatrze Studio w Warszawie, jest „Ściana butów” ze spektaklu „Replika” z 1973 roku. Ten wstrząsający asamblaż  - z sylwetką człowieka wyklejoną zniszczonymi butami – nawiązuje wprost do wojennych obozowych doświadczeń artysty. Natomiast scenograficzne rysunki kostiumów do spektakli realizowanych przez innych reżyserów („Burzy”, „Snu nocy Letniej” Szekspira na scenie w Teatrze Ludowym w Krakowie, czy „Nowego Wyzwolenia” według Witkacego w Starym Teatrze) przypominają o wcześniejszym etapie pracy teatralnej Szajny jako scenografa.

Do unikatowych prac należą także obiekty teatralne Stasysa Eidrigevičiusa: Głowa z tkaniny i Drzwi z sylwetką ojca z autorskiego spektaklu „Biały jeleń” w Teatrze Studio w Warszawie (1993). Był to znakomity spektakl, mówiący o procesie twórczym i szukaniu inspiracji w podróży do źródeł, czerpiącej z autobiograficznych wątków. Na aukcję trafi również  prototyp lalki głównego bohatera ze spektaklu „Pinokio” w reżyserii. Roberta Jarosza w Teatrze im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie (2007). Sztuka ta okazała się dla Stasysa tak inspirująca, że stworzył potem jeszcze kolejny niezwykły autorski spektakl „Drewniany człowiek” w Teatrze Studio.

Na obecną wystawę i aukcję Desa Unicum trafił też duży zestaw prac (masek i lalek z lat 50.-70.), tworzonych przez cenionego malarza Kazimierza Mikulskiego, który był scenografem Teatru Lalki i Maski „Groteska” w Krakowie. Ze sceną tą artysta był związany przez 30 lat. Tworzył dla niej scenografie, lalki, maski i kostiumy do klasycznych utworów Brechta, Jarry’ego, Mrożka, Różewicza. Jego dzieła wyróżnia rozpoznawalny od pierwszego spojrzenia styl.

W nowych dokonaniach scenograficznych wyrazistą osobowością jest Aleksandra Wasilkowska. Na wystawie można zobaczyć jej wizualizacje Czarnej Wyspy do głośnego spektaklu „Życie seksualne dzikich”  w warszawskim Nowym Teatrze (2011). Czarna Wyspa to fikcyjne, migrujące terytorium Dzikich, które zmienia swoją topografię i położenie w zależności od zachowań jej mieszkańców. Inspiracją do stworzenia scenicznego prototypu Wyspy były podróże antropologa Bronisława Malinowskiego na Wyspy Trobriandzkie.

Przedaukcyjną prezentację dopełniają plakaty teatralne wielkich klasyków gatunku, m.in. Jana Lenicy, Henryka Tomaszewskiego, Romana Cieślewicza, Jana Młodożeńca.

Wystawa „Po przedstawieniu. Sztuka i teatr” czynna od 17 do 27 czerwca w Domu Aukcyjnym DESA Unicum w Warszawie przy ul. Pięknej 1A (wstęp wolny); aukcja 27 czerwca o godz. 19

 

 „Teatr Rysowania” Franciszka Starowieyskiego obrósł legendą. Na oczach publiczności artysta tworzył monumentalne, wieloczęściowe kompozycje. Było to połączenie performance’u i wydarzenia medialnego, podczas którego powstawały widowiskowe dzieła. W tych akcjach ważny był sam proces tworzenia, bo Starowieyski rysując, zarazem podejmował erudycyjny dialog z widzami. Artysta zrealizował dwadzieścia kilka spektakli „Teatru Rysowania”, m.in. w Warszawie, Wenecji, Paryżu, Sewilli, Chicago. Pozostały po nich dynamiczne, zmysłowe  kompozycje, zapełnione kłębowiskiem na wpół realnych, na wpół fantastycznych męskich i kobiecych postaci, podszyte refleksją o życiu, śmierci, kosmicznym wymiarze wszechświata Na wystawie w DESA Unicum można zobaczyć wieloelementowy „Teatr Rysowania nr 20. Przeciw Beckettowi” z 1995 roku. (Estymacja 400-700 tys. zł). A także kilka utrzymanych w podobnej estetyce oryginalnych projektów plakatów Starowieyskiego.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl