Reklama

Generacja Z bacznie obserwuje przełożonych

Pokolenie Z już wyznacza nowe trendy na rynku pracy. Kłopotem zarządzających jest umiejętność komunikowania się z nimi. To starsi częściej mają problemy z otwartością i asertywnością.

Publikacja: 16.09.2024 04:30

Generacja Z bacznie obserwuje przełożonych

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badań, pokolenie najmłodszych pracowników (urodzonych po 1997 r.) określane jako zetki, postmilenialsi albo pokolenie internetu jest pragmatyczne. Ważne jest dla niego bezpieczeństwo finansowe, zarabianie pieniędzy oraz równowaga pomiędzy życiem osobistym i zawodowym.

Z opublikowanego raportu EY „Gen Z Segmentation Study” wynika, iż Z stawia dyskusje o finansach na porządku dziennym, podobnie jak płeć, seksualność i nierówności społeczne – tematy, które kiedyś były tabu, ukryte przed głównym nurtem dialogu. Ich otwartość zmusza firmy do przemyślenia sposobu, w jaki odnoszą się do pojawiających się koncepcji, takich jak coaching fiskalny, przejrzystość wynagrodzeń i dobre samopoczucie finansowe. Z badania wynika, iż 69 proc. ocenia swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub gorszą, kolejnych 31 proc. czuje się bezpiecznie finansowo, oceniając swoją obecną sytuację finansową jako dobrą lub doskonałą. Przy czym połowa młodych martwi się, czy ma odpowiednie zabezpieczenie finansowe na życie.

Co ciekawe, podobnie wypadły wyniki badania przeprowadzonego w Polsce. 60 proc. ankietowanych uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do ich doświadczenia. Tyle samo uważa, że w firmie uwzględniono ich preferencje dotyczące formy świadczenia pracy, a przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby. Tak wynika z raportu „Gen Zmiany rynku pracy” opublikowanego przez OLXPraca. Ponad połowa badanych najmłodszych pracowników stwierdziła, że płaca umożliwia im zaspokajanie potrzeb życiowych oraz pozwala na regularne oszczędzanie. Niecałe 30 proc. nie jest w stanie odkładać pieniędzy z aktualnej pensji.

W co trzeciej firmie i instytucji obecność najmłodszych pracowników spowodowała zmianę organizacji pracy oraz komunikowania celów przez przełożonych. Połowa pracodawców uważa, że to właśnie zetki wpłynęły na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy. Co ciekawe, pracodawcy uczestniczący w ankiecie OLX wskazali, że jeśli zadania zawodowe odpowiadają pasjom i zainteresowanym zetek, to oddają się im najchętniej spośród wszystkich grup pracowników.

Z raportu EY wynika, że najmłodsze pokolenie na rynku pracy nie jest jednorodne. Wyróżniono pięć grup: zestresowani stratedzy (28 proc.) z najlepszymi wynikami, wielcy marzyciele (24 proc.) z wiarą w swoją umiejętność radzenia sobie, autentyczni aktywiści (21 proc.), odosobnieni perfekcjoniści (15 proc.), beztroscy (12 proc.).

Reklama
Reklama

Różnice w traktowaniu pracy i zaangażowaniu w porównaniu ze starszymi są tu konsekwencją sposobu patrzenia na siebie i na świat (podziału na określone grupy). Nie jest tu ważny status zatrudnienia, cztery osoby na dziesięć rozważają w przyszłości pracę na własny rachunek. Mają większe zaufanie do jednostek i społeczności lokalnych niż do korporacji i anonimowych organizacji.

Rynek pracy
Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników
Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Rynek pracy
Ważna jest nie tylko płaca
Rynek pracy
Masowe zwolnienia na Węgrzech. Potężne braki na rynku pracy Ukrainy i Rosji
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Rynek pracy
Gdzie pracują bezdomni? Głównie w szarej strefie. Boją się komorników
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama