Młodzi i starsi w jednej firmie – co ich różni, a co łączy

Kilka pokoleń wspólnie pracujących to nie lada wyzwanie. Młodsi pracownicy mają inne podejście do pracy niż starsi. Ale można znaleźć wspólne wartości.

Publikacja: 07.11.2022 03:00

Młodzi i starsi w jednej firmie – co ich różni, a co łączy

Foto: Adobe Stock

– Gotowość przedsiębiorstw do budowania różnorodności i wielowymiarowych struktur w oparciu o pracowników reprezentujących różne pokolenia to zapewnienie sobie mocnej pozycji na rynku w przyszłości – podkreśla Joanna Wanatowicz, managing director w Grafton Recruitment Poland. – Fundamentem dobrych zespołów jest komplementarność przekładająca się na ich wielowymiarowy potencjał i możliwości – dodaje.

Dlatego warto bliżej poznać różne grupy wiekowe aktywnych zawodowo Polaków. Jakie są ich umiejętności i podejście do pracy, jakie mają oczekiwania i preferencje, jakimi wartościami kierują się w życiu zawodowym? Na te pytania odpowiada kompleksowy raport „Pokolenia na rynku pracy” przygotowany przez Grafton Recruitment.

Pod lupę wzięto: pokolenie baby boomers, urodzone w latach 1946–1964, pokolenie X (1965–1979), pokolenie Y (1980–1995) oraz pokolenie Z (1996–2012).

Z badań tych wynika, że poszczególne pokolenia mają – wbrew pozorom – sporo cech wspólnych. Istotne jest przykładowo, że dla wszystkich grup, czy to tych najstarszych, czy to tych najmłodszych, podobne są oczekiwania wobec pracy. Wszyscy badani jako trzy najważniejsze czynniki w pracy zawodowej wymieniają: wysokie wynagrodzenie, dobrą atmosferę oraz stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia.

Kolejność tych oczekiwań jest różna dla różnych grup. Przykładowo dla pokolenia Z najważniejsza jest atmosfera, dla pokolenia Y i Z – wysokość zarobków, a dla „boomersów” – praca na etat.

Ciekawe, że wszystkie pokolenia poproszone o określenie swoich mocnych stron wskazują na podobne cechy. Wśród wspólnych wskazań na najwyższych miejscach znalazła się m.in. zdolność do uczenia się. Według „zetek” i „igreków” to ich najważniejsza umiejętność. Według „iksów” i „boomersów” najważniejsze jest ich doświadczenie zawodowe. Wszystkie pokolenia cenią umiejętność pracy w zespole oraz dobrą organizację pracy.

Dla różnych grup wiekowych mniej więcej równie ważne są takie wartości, jak życie rodzinne, pieniądze, realizacja swoich pasji.

Czytaj więcej

Anita Błaszczak: Kryzys zagląda w oczy programistom. Kto sobie poradzi, a kto nie

Jednak sporo jest różnic, i to na wielu płaszczyznach. Widać to choćby po ogromnym rozdźwięku, jeśli chodzi o znajomość języków obcych. Aż 73 proc. najstarszego pokolenia nie włada językiem obcym w ogóle lub tylko w stopniu podstawowym, wśród najmłodszego odsetek ten wynosi jedynie 23 proc. Inna jest też skłonność do zmiany pracy w zależności od tego, które pokolenie badamy. W tym ostatnim obszarze niemal 46 proc. pokolenia Z (inaczej „zoomersów”) deklaruje chęć zmiany pracy w ciągu najbliższego roku, a tylko 15,8 proc. wśród pokolenia baby boomers. W efekcie pracownicy pokolenia BB najdłużej, bo średnio 9,1 roku, spędzają u jednego pracodawcy, średnia dla „iksów” to 4,3 roku, dla „igreków” – 2,1 roku, a dla „zetek” jedynie 1,1 roku.

Im młodsze pokolenie, tym mniejsza satysfakcja z pracy – od 66 proc. dla BB do 56 proc. dla Z.

Badania Grafton Recruitment pozwalają na ciekawe wnioski, jeśli chodzi o postrzeganie danego pokolenia przez pracodawców. Tu różnice są chyba nawet jeszcze większe niż poprzednio wymieniane. W oczach przełożonych z grubsza podobne są do siebie pokolenia „boomersów” i „iksów”. Dla obu tych grup pracowników jako najbardziej charakterystyczne cechy wskazano lojalność wobec pracodawcy, sumienność i skrupulatność przy wykonywaniu obowiązków. Przy charakterystyce pokolenia BB mocno podkreślany jest fakt, że źle reaguje ono na zmiany, zaś pokolenie X świetnie sobie radzi ze stresem.

Pokolenie Y (inaczej millenialsi) – według przełożonych – to obowiązkowi pracownicy. Kolejne istotne ich cechy to nastawienie na rozwój w strukturach firmy i umiejętności integracji z zespołem. Pokolenie Z przez szefów opisywane jest jako często zmieniające pracę, starające się realizować ideę work-life balance oraz szybko uczące się.

Czytaj więcej

Millenialsi nie chcą wracać do biur, a młodsi i starsi pracownicy mają dość home office

– Gotowość przedsiębiorstw do budowania różnorodności i wielowymiarowych struktur w oparciu o pracowników reprezentujących różne pokolenia to zapewnienie sobie mocnej pozycji na rynku w przyszłości – podkreśla Joanna Wanatowicz, managing director w Grafton Recruitment Poland. – Fundamentem dobrych zespołów jest komplementarność przekładająca się na ich wielowymiarowy potencjał i możliwości – dodaje.

Dlatego warto bliżej poznać różne grupy wiekowe aktywnych zawodowo Polaków. Jakie są ich umiejętności i podejście do pracy, jakie mają oczekiwania i preferencje, jakimi wartościami kierują się w życiu zawodowym? Na te pytania odpowiada kompleksowy raport „Pokolenia na rynku pracy” przygotowany przez Grafton Recruitment.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Polacy nie boją się zwolnień. Bo wcale nie ma ich tak dużo
Rynek pracy
Ukraińcy mogą zniknąć z polskiego rynku pracy. Kto ich zastąpi?
Rynek pracy
Polskie firmy mają problem. Wojenna mobilizacja wepchnie Ukraińców w szarą strefę?
Rynek pracy
Złe i dobre strony ostrego wzrostu płac
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?