Karol – zagorzały ekolog i orędownik ochrony środowiska - założył firmę Duchy Originals w 1990 roku, kiedy był księciem Walii, aby sprzedawać produkty ze swojej farmy. Według danych firmy Duchy Originals w ciągu 30 lat stała się największą marką żywności i napojów ekologicznych w Wielkiej Brytanii.

W 12 miesięcy - do marca 2021 roku Duchy Originals zarobiło prawie 3,6 miliona funtów (niemal 20 mln złotych) przed opodatkowaniem.

Ciasteczka owsiane Duchy Originals

Ciasteczka owsiane Duchy Originals

PAP/News Pictures

Marka przeżywała swoje wzloty i upadki. Jednak od chwili, gdy nawiązała współpracę z Waitrose w 2009 roku firma kwitnie. Ekskluzywna sieć sklepów spożywczych ma teraz wyłączne prawo do sprzedaży produktów pod nazwą Duchy Originals w tym: łososia, kiełbaski, mleko, marchewki i jagody opatrzone napisem „Waitrose Duchy Organic”.

Jednak przyszłość marki jest na razie niepewna. Król Karol nie będzie już mógł zajmować się swoja firmą. Nie wiadomo, kto miałby to za niego robić i czy ewentualnie nadal będzie kontynuowana współpraca z siecią Waitrose. Według analityków zamknięcie tak dochodowej i rozpoznawanej marki byłoby dużą stratą dla brytyjskiego rynku i konsumentów.

Własność Duchy Originals przejdzie najprawdopodobniej na najstarszego syna Karola, księcia Williama, który również odziedziczy posiadłość Księstwa Kornwalii – o wartości około 1 miliarda funtów. I chociaż książę studiował rolnictwo ekologiczne, prawdopodobnie będzie mniej zajęty tą dziedziną niż jego ojciec.

Król spędził dziesięciolecia głosząc korzyści płynące z rolnictwa ekologicznego i ochrony środowiska, jeszcze zanim ekologia stała się „modna”. W 1985 roku przekształcił Home Farm, w pobliżu swojej posiadłości Highgrove w Gloucestershire, w całkowicie organiczny system. Firma Duchy Originals powstało pięć lat później. Pierwszym produktem Duchy Originals były owsiane herbatniki, które do sklepów trafiły w 1992 roku. Początkowo produkty sygnowane tą marką można było znaleźć tylko w ekskluzywnych sklepach, takich jak Harrods i Fortnum & Mason, a później trafiły do takich sieci jak Waitrose, która nie należy do najtańszych na Wyspach, ale ma wiele sklepów w całym kraju. Kryzys finansowy w 2008 roku zniweczył plany ekspansji w USA i zmusił ówczesnego księcia Walii do podjęcia współpracy właśnie z Waitrose, który pełni funkcję wyłącznego dystrybutora.

PAP/News Pictures

Do 2017 roku, 25 lat po debiucie herbatników owsianych, linia Duchy Originals rozrosła się do 300 produktów, w tym owoców, warzyw, mięsa i piwa, a roczna sprzedaż osiągnęła 200 milionów funtów (około miliarda złotych). Wybrane produkty są eksportowane do 30 krajów na całym świecie, w tym do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Japonii i Australii.

Nowy Król nigdy nie czerpał korzyści osobistych z zysków z Duchy Originals. Według raportów firmy cały zysk przeznaczany jest na działalność charytatywną. W rocznym raporcie za 2019 r. firma poinformowała, że od czasu zawarcia umowy licencyjnej z Waitrose zebrała ponad 30 milionów funtów.

W ostatnich latach, gdy Karol przygotowywał się do objęcia tronu jego zespół zapowiedział, że nie przedłuży dzierżawy farmy Home Farm, ale będzie nadal uprawiał ekologicznie w nieżyjącej już królewskiej posiadłości Sandringham w Norfolk, którą zaczął zarządzać w 2017 roku. Teraz prawdopodobnie William przejmie stery Duchy Originals i współpracę z Waitrose, co stanowi część jego nowych obowiązków jako księcia Kornwalii. Jednak firmą osobiście pokieruje wynajęty manager – prognozują analitycy.

PAP/News Pictures