Kryzysowa presja na mężczyzn

Ewa Wojtowicz, psycholog pracy

Publikacja: 10.10.2009 01:34

Kryzysowa presja na mężczyzn

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Firmy w kryzysie coraz częściej zalegają z płacami dla pracowników. W tym roku to już ponad 100 milionów złotych. Jak reaguje pracownik, który traci stabilizację finansową?[/b]

[b]Ewa Wojtowicz:[/b] Utrata swobody ekonomicznej źle wpływa na samopoczucie. Konsekwencją jest przecież brak możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb, zmiana statusu społecznego i społeczna izolacja.

[b]Czy w takich sytuacjach jesteśmy w stanie normalnie pracować?[/b]

Taka sytuacja może zakończyć się całkowitym wypaleniem zawodowym. Następuje wycofanie się z funkcjonowania w firmie, przestajemy podtrzymywać kontakty z ludźmi, zaczynamy mieć problemy zdrowotne, czujemy się wyczerpani, nasze reakcje nie są adekwatne do sytuacji. Jeżeli dostrzeżemy to u siebie, warto pomyśleć o zmianie pracy.

[b]Jacy ludzie lepiej, a jacy gorzej radzą sobie z takimi sytuacjami?[/b]

Sytuację, gdy pracodawca miesiącami nam nie płaci, dużo gorzej znoszą mężczyźni. To ich dotyka presja społeczna, bo uważa się, że to oni powinni utrzymywać rodziny. Z kolei w mniejszych miastach, gdzie nie ma wielu możliwości, pracownicy mogą mieć poczucie, że nie znajdą żadnej innej pracy i przez wiele miesięcy są w stanie pracować bez wynagrodzenia.

[b]Rz: Firmy w kryzysie coraz częściej zalegają z płacami dla pracowników. W tym roku to już ponad 100 milionów złotych. Jak reaguje pracownik, który traci stabilizację finansową?[/b]

[b]Ewa Wojtowicz:[/b] Utrata swobody ekonomicznej źle wpływa na samopoczucie. Konsekwencją jest przecież brak możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb, zmiana statusu społecznego i społeczna izolacja.

Publicystyka
Władysław Kosiniak-Kamysz: Przywróćmy pamięć o zbrodniach w Palmirach
Publicystyka
Marek Cichocki: Donald Trump robi dobrą minę do złej gry
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: Minister może zostać rzecznikiem rządu. Tusk wybiera spośród 6-7 osób
Publicystyka
Tomasz Krzyżak: Biskupi muszą pokazać, że nie są gołosłowni
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Publicystyka
Jędrzej Bielecki: Niemcy przestraszyły się Polski, zmieniają podejście do migracji