* Kawiarenki internetowe Legalnej Kultury – podczas wydarzeń kulturalnych zapewniają dostęp do festiwalowych repertuarów. Jest to doskonała okazja do prezentowania zasobów bazy legalnych źródeł na www.legalnakultura.pl.
* Wydarzenia kulturalne - Legalna Kultura jest uczestnikiem ponad pięćdziesięciu wydarzeń kulturalnych – festiwali filmowych, festiwali muzycznych, koncertów, tragów książki.
* Dziękujemy bardzo partnerom medialnym projektu, dzięki którym Legalna Kultura obecna jest w:
* stacjach telewizyjnych – spoty i rozmowy tematyczne
* prasie – artykuły tematyczne i materiały reklamowe
* stacjach radiowych – spoty i rozmowy tematyczne
* internecie – materiały tematyczne i materiały reklamowe
7. Wyniki badań.
W ramach projektu Legalna Kultura przeprowadzone zostały badania ilościowe, dotyczące Legalnej Kultura. Obecność w mediach i na wydarzeniach oraz warsztaty edukacyjne i inne działania przełożyły się na wymierne efekty. Potwierdzają to wyniki badań.
Już więcej, niż co czwarty Polak deklaruje znajomość kampanii Legalna Kultura.
Pytaliśmy także o akceptację dla idei projektu. W całej badanej jesienią próbie (n=1000), ideę kampanii popiera ponad połowa respondentów. Spośród tych, którzy zetknęli się z kampanią, aż 71% popiera jej ideę, a tylko 5% jest przeciw. To zdecydowanie świadczy o bardzo wysokiej skuteczności prowadzonych działań. Największą akceptację – aż 86% ankietowanych – Legalna Kultura uzyskała w podgrupie najmłodszych respondentów: 15-18 lat. Jest to szczególnie istotne ze względu na priorytet projektu - dotarcie do tych, którzy w przyszłości będą kształtować rynek i panujące na nim zasady. Wyniki pokazują także wpływ kampanii promocyjnej na postawy i zachowania Polaków. 25% osób uczestniczących w badaniach i przyznających, że zetknęły się, z Legalną Kulturą, zadeklarowało, że kampania wpłynęła na ich świadomość w zakresie legalności treści internetowych. Jak na krótki czas trwania projektu, to dobry wynik edukacyjny.
8. Co nam się udało?
Udało nam się zwrócić uwagę społeczną na to, że kultura to wspólnota twórców i odbiorców oraz na fakt, że to, w jaki sposób korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ. Udało nam się zachęcić do zabierania głosu tych, którzy korzystają z legalnych źródeł - ich głos w kampanii jest bardzo ważny. W oczach - dużej części - opinii publicznej, udało się nam sprowadzić świadome korzystanie z nielegalnych źródeł do kategorii „obciachu".
Było to możliwe, ponieważ:
* Legalna Kultura jest kampanią pozytywną,
* dziękujemy za korzystanie z legalnych źródeł kultury - prowadzimy akcję „wdzięczna kultura" - wzięło w niej udział już ponad 2 miliony Polaków,
* organizujemy liczne spotkania otwarte, a także w mediach z udziałem twórców, prawników i ekspertów oraz konsultacje prawne online, dzięki którym odbiorcy kultury mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z prawami autorskimi. Na naszej stronie powstał słownik i elementarz pojęć dotyczących praw autorskich. Na portalu prawnicy odpowiadają na pytania użytkowników.
* stworzyliśmy bazę legalnych źródeł dostępną na www.legalnakultura.pl. Do tej pory udało się zgromadzić ponad 180 legalnych źródeł, które dają dostęp do filmów, muzyki, audiobooków, e-booków, materiałów zdigitalizowanych, prasy. Pozwalają zwiedzać muzea i galerie,
* nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uzyskali łatwo dostępne narzędzia edukacyjne - powstała specjalna „strefa dla nauczycieli, „ gdzie po rejestracji mogą oni uzyskać dostęp do materiałów edukacyjnych. Są tam między innymi scenariusze lekcji z wykorzystaniem legalnych źródeł ze wskazówkami metodycznymi oraz broszury, w tym „łatwe odpowiedzi na trudne pytania". Możliwość zdobycia wiedzy przydatnej w pracy, szkole i na zajęciach pozalekcyjnych, nauczyciele i uczniowie mają także podczas warsztatów i konferencji,
* wszyscy zainteresowani mogą bezpłatnie wziąć udział w cyklu spotkań „Otwarte drzwi do kultury", organizowanych wespół z partnerami kampanii Legalna Kultura. Są to spotkania w interesujących, mało dostępnych miejscach związanych z powstawaniem kultury,
* rozmowy z artystami, publikacje i filmy na stronie internetowej, spoty w telewizji radiu i kinie, ·w których wypowiadają się znani i lubiani Ambasadorzy Kampanii, kształtują oraz wzmacniają przekonanie o istnieniu wspólnoty twórców i odbiorców.
Realizowanie powyższych celów było i jest możliwe dzięki wsparciu partnerów strategicznych, medialnych i instytucji wspierających, a także dzięki zaangażowaniu dużego grona współpracowników Legalnej Kultury.
9. Co jest trudne?
Fakt, że temat poszanowania własności intelektualnej nie jest popularny i atrakcyjny. Jest czymś nowym, jest opozycją do zakorzenionych przekonań, że zasoby w internecie są po prostu dostępne i powinny być za darmo. Wybór źródeł, z których korzystamy, często zdominowany jest brakiem wiedzy i łatwością dostępu.
Panuje także brak świadomości, że często płacimy za kulturę pochodzącą z nielegalnych źródeł oraz, że kultura ze źródeł legalnych może być płatna lub bezpłatna.
10. Co jest ważne?
Ważny jest potencjał, który tkwi w odbiorcach kultury i w ich świadomych wyborach. Na pewno każdy chciałby być fair wobec twórców, zwłaszcza ulubionych. Cieszymy się powodzeniem Legalnej Kultury wśród internautów, uczniów, rodziców, studentów, nauczycieli. Z myślą o nich będziemy powtarzać prezentacje, wykłady, warsztaty, spotkania z prawnikami. Będą powstawać nowe źródła wiedzy, przeznaczone dla uczniów i nauczycieli. Rozwiniemy bazę legalnych źródeł. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń wiemy, że bardzo istotną rolę w popularyzowaniu wiedzy na temat ochrony własności intelektualnej stanowi interakcja z konsumentami kultury.
Będziemy brać udział w większości wydarzeń kulturalnych w Polsce. Ponadto postaramy się w coraz większym stopniu angażować twórców w dialog z odbiorcami kultury. Udział ambasadorów kampanii potęguje dobry wpływ Legalnej Kultury na postrzeganie problemu korzystania z nielegalnych źródeł. W przyszłości zajmiemy się realizacją wszystkich wyżej wymienionych aktywności, ale nie tylko. Mamy nowe pomysły, które będziemy realizować w całym kraju. Niczego nie unikamy, podstawą naszego działania jest konfrontacja.