Kampania społeczna Legalna Kultura

Legalna Kultura jest kampanią skierowaną do tych, którzy są świadomymi odbiorcami kultury i chcą być za nią odpowiedzialni, korzystając z jej legalnych źródeł

Aktualizacja: 19.04.2013 13:55 Publikacja: 17.04.2013 20:42

Kampania społeczna Legalna Kultura

Foto: Rzeczpospolita

Red

1. Co robimy?

Promujemy korzystanie z legalnych źródeł kultury i budujemy świadomość społeczną na niezwykle ważne tematy, takie jak:

* ochrona własności intelektualnej

* wspólnota twórców i odbiorców kultury

* wsparcie dla kultury poprzez korzystanie z jej legalnych źródeł

* budowanie świadomości odbiorców kultury w nowej, cyfrowej rzeczywistości

Prowadzimy szeroką akcję edukacyjną kierowaną do szkół, nauczycieli i zwykłych użytkowników internetu, w każdym wieku i z każdego środowiska. Tworzymy bazę legalnych źródeł kultury i wspieramy powstawanie nowych. Budujemy poczucie odpowiedzialności za kulturę.

2. Z kim współdziałamy?

Partnerami strategicznymi projektu Legalna Kultura są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej. Kampania wspierana jest także przez 21 instytucji i 72 partnerów medialnych. Instytucje wspierające zapewniają wsparcie merytoryczne, rzeczowe, promocyjne. Partnerzy medialni zapewniają także wsparcie w zakresie promocji medialnej.

3. Dla kogo to robimy?

Działania Legalnej Kultury skierowane są do wszystkich. Kampania wspiera świadomych odbiorców kultury – korzystających z legalnych źródeł – chcąc w ten sposób uprawnić ich do zabierania głosu w kampanii. Zwraca się także do tych, którzy jeszcze nie przykładają wagi do legalności źródeł, z których korzystają.

Zwracamy się do wszystkich bez względu na wiek, używając stosownych narzędzi komunikacji dla określonych grup wiekowych. Chodzi bowiem o to, że o ile szczególnie ważne są pokolenia, które w przyszłości będą odbiorcami kultury, o tyle Legalna Kultura jest kampanią wspólnotową i ważne jest, aby temat i namysł nad korzystaniem z legalnych źródeł, nie był nikomu obcy.

4. Po co to robimy?

Legalna Kultura działa po to, aby uświadomić wszystkim, że sposób, w jaki korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ. Chcemy unaocznić, jak ważne jest przyzwolenie społeczne, dotyczące statusu dostępu do kultury z legalnych źródeł. Bez akceptacji społecznej nie będzie możliwości, aby owe źródła powstawały. Nie tylko twórcy i producenci odpowiadają za ich dostępność. Legalne źródła będą dostępne w sieci wyłącznie wtedy, kiedy będzie miał kto z nich korzystać. Naszym zadaniem jest także zwrócenie uwagi na fakt, że tylko za przyzwoleniem społecznym rynek kultury może rozwijać się i istnieć. Im więcej będzie legalnych źródeł dostępu, tym taniej będzie można z nich korzystać – to naturalna konsekwencja zdrowych zasad. Dlatego tak ważne jest doprowadzenie do stanu, w którym użytkownicy będą świadomie wybierać, z jakich źródeł korzystają. Staramy się, aby wszyscy uświadomili sobie własną istotną rolę w obiegu kultury. Dzięki takim działaniom kształtuje się przede wszystkim poczucie odpowiedzialności za kulturę, wspólnotę jej twórców i odbiorców, a także tworzy się i utrwala dobry obyczaj korzystania z legalnych źródeł w sieci i poza nią.

5. Cele  projektu:

* kreowanie mody na świadome uczestnictwo w kulturze, nierozłącznie związane z korzystaniem z legalnych źródeł kultury,

* promowanie istniejących legalnych źródeł kultury – tworzenie wspólnie z Internautami bazy legalnych źródeł na stronie legalnakultura.pl,

* wspieranie powstawania nowych źródeł legalnej kultury,

* popularyzowanie cyfryzacji zasobów publicznych,

* umożliwienie odbiorcom kultury znalezienia odpowiedzi na pytania dotyczące praw autorskich własności intelektualnej, ochrony wizerunku – w teorii i w praktyce,

* propagowanie ochrony własności intelektualnej i postulowanie egzekwowania prawa wobec tych, którzy zarabiają na nielegalnym rozpowszechnianiu dóbr kultury,

* tworzenie wspólnoty twórców i odbiorców,

6. Jak je realizujemy?

Legalna Kultura to kampania pozytywna. Mówimy o pozytywnych aspektach korzystania z legalnych źródeł kultury. Korzystając ze wsparcia Przyjaciół Legalnej Kultury, budujemy wspólnotę twórców i odbiorców. Wspierają nas znakomici artyści – aktorzy, muzycy, reżyserzy, pisarze i inni twórcy kultury – wśród nich - Danuta Stenka, Piotr Adamczyk, Zbigniew Zamachowski, Agnieszka Grochowska, Dorota Miśkiewicz, Aga Zaryan, Jacek Braciak, Justyna Steczkowska, Muniek Staszczyk, Piotr Metz, Filip Bajon, Adam Woronowicz.

Staramy się budować wzory świadomego korzystania z dóbr kultury.

Realizujemy szereg przedsięwzięć w przestrzeni publicznej, których zadaniem jest zwrócenie uwagi na kwestie związane z dostępem do kultury z legalnych źródeł.

Kanały promocji:

* Internet – strona www.legalnakultura.pl a na niej baza legalnych źródeł tworzona wraz z użytkownikami

* Edukacja – warsztaty, wykłady, prelekcje, dyskusje dla uczniów, studentów, nauczycieli, bibliotekarzy i wszystkich, którzy wyrażą taką wolę. Odpowiedzi prawnika na pytania uczestników.

* Akcja „W czerni kina" – we wszystkich sieciach kin CinemaCity, Multikino, Helios, w Sieci Kin Studyjnych bezpośrednio przed projekcją filmów, w czerni kina, emisja spotów głosowych - wypowiedzi znanych artystów, dziękujących za korzystanie z legalnych źródle kultury.

* Kino objazdowe – Legalna Kultura uczestniczy w kinie objazdowym, organizowanym przez firmę Outdoor Cinema.   Są to projekcje filmów fabularnych w miejscowościach, w których nie ma kin (minimum 30km od najbliższego kina) – przed seansami odbywa się promocja legalnych źródeł połączona z prezentacją strony internetowej Legalnej Kultury i bazy legalnych źródeł oraz rozdawnictwem materiałów promocyjnych i edukacyjnych.

* Akcja 'Wdzięczna kultura' – podziękowania za korzystanie z legalnych źródeł kultury w postaci pozytywnych naklejek – przy zakupie książek, filmów, muzyki i biletów do kina czy też na koncert.

* Kawiarenki internetowe Legalnej Kultury – podczas wydarzeń kulturalnych zapewniają dostęp do festiwalowych repertuarów. Jest to doskonała okazja do prezentowania zasobów bazy legalnych źródeł na www.legalnakultura.pl.

* Wydarzenia kulturalne - Legalna Kultura jest uczestnikiem ponad pięćdziesięciu wydarzeń kulturalnych – festiwali filmowych, festiwali muzycznych, koncertów, tragów książki.

* Dziękujemy bardzo partnerom medialnym projektu, dzięki którym Legalna Kultura obecna jest w:

* stacjach telewizyjnych – spoty i rozmowy tematyczne

* prasie – artykuły tematyczne i materiały reklamowe

* stacjach radiowych – spoty i rozmowy tematyczne

* internecie – materiały tematyczne i materiały reklamowe

7.   Wyniki badań.

W ramach projektu Legalna Kultura przeprowadzone zostały badania ilościowe, dotyczące Legalnej Kultura. Obecność w mediach i na wydarzeniach oraz warsztaty edukacyjne i inne działania przełożyły się na wymierne efekty. Potwierdzają to wyniki badań.

Już więcej, niż co czwarty Polak deklaruje znajomość kampanii Legalna Kultura.

Pytaliśmy także o akceptację dla idei projektu. W całej badanej jesienią próbie (n=1000), ideę kampanii popiera ponad połowa respondentów. Spośród tych, którzy zetknęli się z kampanią, aż 71% popiera jej ideę, a tylko 5% jest przeciw. To zdecydowanie świadczy o bardzo wysokiej skuteczności prowadzonych działań. Największą akceptację – aż 86% ankietowanych – Legalna Kultura uzyskała w podgrupie najmłodszych respondentów: 15-18 lat. Jest to szczególnie istotne ze względu na priorytet projektu - dotarcie do tych, którzy w przyszłości będą kształtować rynek i panujące na nim zasady. Wyniki pokazują także wpływ kampanii promocyjnej na postawy i zachowania Polaków. 25% osób uczestniczących w badaniach i przyznających, że zetknęły się, z Legalną Kulturą, zadeklarowało, że kampania wpłynęła na ich świadomość w zakresie legalności treści internetowych. Jak na krótki czas trwania projektu, to dobry wynik edukacyjny.

8. Co nam się udało?

Udało nam się zwrócić uwagę społeczną na to, że kultura to wspólnota twórców i odbiorców oraz na fakt, że to, w jaki sposób korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ. Udało nam się zachęcić do zabierania głosu tych, którzy korzystają z legalnych źródeł - ich głos w kampanii jest bardzo ważny.  W oczach - dużej części - opinii publicznej, udało się nam sprowadzić świadome korzystanie z nielegalnych źródeł do kategorii „obciachu".

Było to możliwe, ponieważ:

* Legalna Kultura jest kampanią pozytywną,

* dziękujemy za korzystanie z legalnych źródeł kultury - prowadzimy akcję „wdzięczna kultura" - wzięło w niej udział już ponad 2 miliony Polaków,

* organizujemy liczne spotkania otwarte, a także w mediach z udziałem twórców, prawników i ekspertów oraz konsultacje prawne online, dzięki którym odbiorcy kultury mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z prawami autorskimi. Na naszej stronie powstał słownik i elementarz pojęć dotyczących praw autorskich. Na portalu prawnicy odpowiadają na pytania użytkowników.

* stworzyliśmy bazę legalnych źródeł dostępną na www.legalnakultura.pl. Do tej pory udało się zgromadzić ponad 180 legalnych źródeł, które dają dostęp do filmów, muzyki, audiobooków, e-booków, materiałów zdigitalizowanych, prasy. Pozwalają zwiedzać muzea i galerie,

* nauczyciele gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych uzyskali łatwo dostępne narzędzia edukacyjne - powstała specjalna „strefa dla nauczycieli, „ gdzie po rejestracji mogą oni uzyskać dostęp do materiałów edukacyjnych. Są tam między innymi scenariusze lekcji z wykorzystaniem legalnych źródeł ze wskazówkami metodycznymi oraz broszury, w tym „łatwe odpowiedzi na trudne pytania". Możliwość zdobycia wiedzy przydatnej w pracy, szkole i na zajęciach pozalekcyjnych, nauczyciele i uczniowie mają także podczas warsztatów i konferencji,

* wszyscy zainteresowani mogą bezpłatnie wziąć udział w cyklu spotkań „Otwarte drzwi do kultury", organizowanych wespół z partnerami kampanii Legalna Kultura.  Są to spotkania w interesujących, mało dostępnych miejscach związanych z powstawaniem kultury,

* rozmowy z artystami, publikacje i filmy na stronie internetowej, spoty w telewizji radiu i kinie, ·w których wypowiadają się znani i lubiani Ambasadorzy Kampanii, kształtują oraz wzmacniają przekonanie o istnieniu wspólnoty twórców i odbiorców.

Realizowanie powyższych celów było i jest możliwe dzięki wsparciu partnerów strategicznych, medialnych i instytucji wspierających, a także dzięki zaangażowaniu dużego grona współpracowników Legalnej Kultury.

9. Co jest trudne?

Fakt, że temat poszanowania własności intelektualnej nie jest popularny i atrakcyjny. Jest czymś nowym, jest opozycją do zakorzenionych przekonań, że zasoby w internecie są po prostu dostępne i powinny być za darmo. Wybór źródeł, z których korzystamy, często zdominowany jest brakiem wiedzy i łatwością dostępu.

Panuje także brak świadomości, że często płacimy za kulturę pochodzącą z nielegalnych źródeł oraz, że kultura ze źródeł legalnych może być płatna lub bezpłatna.

10. Co jest ważne?

Ważny jest potencjał, który tkwi w odbiorcach kultury i w ich świadomych wyborach. Na pewno każdy chciałby być fair wobec twórców, zwłaszcza ulubionych. Cieszymy się powodzeniem Legalnej Kultury wśród internautów, uczniów, rodziców, studentów, nauczycieli. Z myślą o nich będziemy powtarzać prezentacje, wykłady, warsztaty, spotkania z prawnikami. Będą powstawać nowe źródła wiedzy, przeznaczone dla uczniów i nauczycieli. Rozwiniemy bazę legalnych źródeł. Na podstawie dotychczasowych doświadczeń wiemy, że bardzo istotną rolę w popularyzowaniu wiedzy na temat ochrony własności intelektualnej stanowi interakcja z konsumentami kultury.

Będziemy brać udział w większości wydarzeń kulturalnych w Polsce. Ponadto postaramy się w coraz większym stopniu angażować twórców w dialog z odbiorcami kultury. Udział ambasadorów kampanii potęguje dobry wpływ Legalnej Kultury na postrzeganie problemu korzystania z nielegalnych źródeł. W przyszłości zajmiemy się realizacją wszystkich wyżej wymienionych aktywności, ale nie tylko. Mamy nowe pomysły, które będziemy realizować w całym kraju. Niczego nie unikamy, podstawą naszego działania jest konfrontacja.

1. Co robimy?

Promujemy korzystanie z legalnych źródeł kultury i budujemy świadomość społeczną na niezwykle ważne tematy, takie jak:

Pozostało 99% artykułu
Publicystyka
Rosja zamyka polski konsulat. Dlaczego akurat w Petersburgu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Publicystyka
Marek Kozubal: Dlaczego Polacy nie chcą wracać do Polski
Publicystyka
Jacek Nizinkiewicz: PiS robi Nawrockiemu kampanię na tragedii, żeby uderzyć w Trzaskowskiego
Publicystyka
Estera Flieger: „Francji już nie ma”, ale odbudowała katedrę Notre-Dame
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Publicystyka
Trzaskowski zaczyna z impetem. I chce uniknąć błędów z przeszłości