Na rynku nie ma już dużych graczy, którzy w segmencie online nie byliby obecni. – Rozwój kanału zamówień online jest strategicznym celem. Aż 80 proc. zamówień w dostawie do domu realizowane jest za pośrednictwem tego kanału – mówi Izabela Winsztal, rzecznik AmRestu prowadzącego w Polsce sieci KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks. – Firma kontynuuje inwestycje w rozwiązania cyfrowe w dostawie, zwiększając ruch na stronach WWW czy w aplikacjach, a także budując programy lojalnościowe. Rozwiązania cyfrowe wpływają pozytywnie na sprzedaż również w przypadku zamówień na miejscu w restauracji. Spółka zainstalowała tysiąc kiosków cyfrowych w restauracjach w regionie oraz 649 cyfrowych tablic menu – dodaje.
Polskie sieci restauracyjne również rozwijają się w tym kierunku. – W ostatnich latach rynek delivery dynamicznie rośnie. W 2019 r. nasza sprzedaż w tym kanale zwiększyła się blisko trzykrotnie, przy czym spółka stosunkowo późno zaczęła w nim działać – mówi Jacek Kuś, dyrektor zarządzający działem e-commerce Sfinks Polska. – Dziś współpracujemy z większością partnerów w Polsce, m.in. z Uber Eats, Pizzaportal.pl, Pyszne.pl czy Woltem. Z naszych danych wynika, że dużo mocniej rośniemy u partnerów, którzy są szczególnie aktywni w zakresie promocji, tak jak Uber Eats. Zakaz handlu w niedziele tylko w pewnym stopniu przysłużył się delivery. Widać, że w niedziele niehandlowe sprzedaż w tym kanale jest wyższa, jednak zwyżki nie są spektakularne w porównaniu z niedzielami handlowymi – dodaje.
Dla firm operujących w kanale online kłopotem są dodatkowe koszty dostaw, w efekcie, jak zauważa Sfinks, rentowność jest niższa w porównaniu z tą osiąganą bezpośrednio w restauracjach. – Dlatego uruchomiliśmy własny portal SmacznieiSzybko.pl, dzięki czemu możemy obniżyć koszty działania w tym kanale, a dodatkowo klientowi możemy zaoferować coś ekstra, co zdobywa coraz większe uznanie – mówi Jacek Kuś.
– W 2019 r. wzrost sprzedaży w dowozie przez nasz portal osiągnął najwyższą dynamikę. Bardzo ważne są też kwestie systemowe. W tym roku planujemy pełną integrację z systemami partnerów, co pozwoli przyspieszyć proces przygotowania dań oraz poprawi produktywność – dodaje.
Perspektywy dla rynku są pozytywne, a firmy rosną w nim w kilkudziesięcioprocentowym tempie. – Najbardziej zauważalnym trendem jest to, że dynamiczny wzrost rynku nie wyhamowuje. Pyszne.pl jest największym serwisem w Polsce i w pierwszym półroczu 2019 r. zanotowaliśmy 41-proc. wzrost łącznej wartości zamówień w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku. Zawdzięczamy to ponad 7 mln zamówień o wartości ponad 338 mln zł – mówi Anna Bielecka, rzecznik Pyszne.pl. – Potrzeba wygodnych rozwiązań pozwalających oszczędzać czas jest coraz większa. Widać to również po szybkim wzroście znaczenia kanału mobile. W roku 2018 ok. 30 proc. zamówień było składanych ze smartfonów i tabletów, w roku 2019 – już ponad 40 proc. – dodaje.