Kucharek sądzi się o flagę Polski z Vegetą. Na razie górą polskie przyprawy

Sąd tymczasowo zakazał producentowi Vegety wprowadzania do obrotu opakowań przyprawy z polską flagą. Polska konkurencja oskarżyła dystrybutora, chorwacką spółkę Podravka, o wprowadzanie konsumentów w błąd.

Publikacja: 07.12.2023 17:14

Kucharek sądzi się o flagę Polski z Vegetą. Na razie górą polskie przyprawy

Foto: Adobe Stock

Polska spółka Prymat, producent przyprawy do zup Kucharek, poinformowała, że sąd okręgowy w Warszawie zabezpieczył jej roszczenia i tymczasowo zakazał spółce Podravka, producentowi chorwackiej Vegety, sprzedawania przyprawy Vegeta z elementem graficznym w postaci stylizowanej polskiej flagi.

To pojedynek o dwa pierwsze miejsca na rynku popularnych gotowych mieszanek przypraw do gotowania. Kucharek, zgodnie z danymi NielsenIQ, ma 44 proc. rynku, Vegeta z udziałem blisko 25 proc., jest druga. I właśnie Vegeta, produkowana przez chorwacką spółkę Podravka, wprowadziła na opakowanie polską flagę.

Czytaj więcej

Pułapki dla eksporterów żywności

polski producent Kucharka pozwał więc chorwackiego producenta Vegety za nieuczciwą konkurencję i wprowadzanie konsumentów w błąd. Zdaniem prawników spółki Prymat, element stylizowany na polską flagę na opakowaniu Vegety może niezgodnie z prawdą sugerować, że jest to produkt polski czy też polskiej marki. Sąd zgodził się z tą argumentacją i - tymczasowo, bo nie jest to wyrok, a tzw. zabezpieczenie roszczeń na czas trwania procesu - zakazał Podravce wprowadzania do obrotu, reklamowania i promowania Vegety w spornych opakowaniach.

Postanowienie jest nieprawomocne i może zostać zaskarżone. Prymat złożył także do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew przeciwko Podravce.

Wartość sporu nie jest może astronomiczna, Prymat szacuje ją na kilkaset tys. zł, ale podobne sprawy, o wprowadzenie w błąd konsumenta, potrafiły już na rynku kosztować całkiem sporo - np. 60 mln zł.  Taką karę w czerwcu 2023 r. UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins, właściciela dyskontów Biedronka, za wprowadzanie konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia warzyw i owoców. Ogórki z Polski były w rzeczywistości z Ukrainy, marchew z Holandii, kapusta z Francji. Nieprawidłowości wykryto wówczas aż w jednej czwartej sklepów skontrolowanych przez Inspekcję Handlową. Warto zauważyć, że na wspólnym rynku unijnym oczywiście dozwolona jest sprzedaż żywności z innych krajów, zwłaszcza UE, jednak nie jest dozwolona próba nieuczciwego wykorzystania patriotyzmu konsumenckiego. 

Czytaj więcej

Inflacja osłabia patriotyzm Polaków. Teraz najważniejsze jest by było tanio

Ten trend szczególnie mocno wzrósł w czasie pandemii, gdy szczytem popularności cieszyła się np. aplikacja Pola, pozwalająca na sprawdzenie kraju pochodzenia produktu  - w ciągu pół roku w 2020 r. konsumenci sprawdzili z jej pomocą pochodzenie prawie miliona produktów. 

Zwiększenie sprzedaży polskich produktów lokalnych ma też na celu nowy projekt ustawy, wniesiony właśnie przez resort rolnictwa. Zgodnie z projektem, polska żywność ma być jeszcze mocniej obecna na półkach sklepów, a mleko, owoce czy pieczywo mają być oznaczone flagą Polski. Ustawa spotkała się z mocną krytyką przedsiębiorców, którzy wskazywali na trudności z logistyką, a także - sezonowość produkcji warzyw i owoców, które poza sezonem trzeba sprowadzać z innych krajów. 

Polska spółka Prymat, producent przyprawy do zup Kucharek, poinformowała, że sąd okręgowy w Warszawie zabezpieczył jej roszczenia i tymczasowo zakazał spółce Podravka, producentowi chorwackiej Vegety, sprzedawania przyprawy Vegeta z elementem graficznym w postaci stylizowanej polskiej flagi.

To pojedynek o dwa pierwsze miejsca na rynku popularnych gotowych mieszanek przypraw do gotowania. Kucharek, zgodnie z danymi NielsenIQ, ma 44 proc. rynku, Vegeta z udziałem blisko 25 proc., jest druga. I właśnie Vegeta, produkowana przez chorwacką spółkę Podravka, wprowadziła na opakowanie polską flagę.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”