Gronowe trunki na fali wzrostu. Ale cydr hamuje

Ponad 2,4 mld zł wydadzą Polacy na wina w 2016 roku. To o ponad 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Aktualizacja: 15.09.2016 11:08 Publikacja: 15.09.2016 07:52

Foto: Bloomberg

Tak jak w latach poprzednich motorem napędzającym sprzedaż win w Polsce są trunki stołowe, czyli klasyczne wina gronowe. W tym roku przeznaczymy na nie ponad 1,8 mld zł, o 7 proc. więcej niż w 2015 roku – prognozuje grupa Ambra, lider polskiego rynku winiarskiego.

W roku finansowym, który zakończył się 30 czerwca 2016 r., na trunki te przypadło ponad 55 proc. jej przychodów w Polsce. W sumie wyniosły one w tym czasie ponad 424 mln zł i były o niemal 7 proc. wyższe niż w roku 2014/2015.

Niemal 14 proc. ubiegłorocznej sprzedaży Ambry w Polsce przypadło na wina musujące. – Po okresie stagnacji sprzedaż win musujących zaczęła się w Polsce wyraźnie zwiększać, co jest zasługą rosnącej popularności prosecco – mówi Robert Ogór, prezes Ambry.

Wcześniej, jak tłumaczy, wina musujące kupowane były w Polsce głównie ze względu na celebrowania szczególnych okazji, jak np. sylwester. Teraz sięgamy po nie chętnie, np. także latem. – Wina musujące mają szanse wspierać rozwój rynku wina także w kolejnych latach – uważa Ogór.

Na popularności tracą natomiast wermuty. Zdaniem szefa Ambry jest to efekt m.in. rosnącej popularności whisky, którą Polacy piją głównie z colą.

W ostatnich miesiącach w wolniejszym tempie, niż spodziewała się branża, rosła sprzedaż cydru. Od 1 lipca 2015 r. do 30 czerwca 2016 r. łączne wydatki na cydr w Polsce zwiększyły się o około 7 proc., do 112,5 mln zł. Polacy kupili wtedy niespełna 12 mln litrów cydru, o 14,4 proc. więcej niż przed rokiem (w samym 2015 r. sprzedaż lekkich alkoholi z jabłek zwiększyła się o niemal 50 proc.).

Zdaniem prezesa Ambry, której Cydr Lubelski jest w Polsce liderem sprzedaży, wydatki na cydry mają szanse nadal rosnąć w Polsce o kilkanaście procent rocznie. Mogą w tym pomóc produkty z wyższej półki cenowej, jak Cydr Lubelski Niefiltrowany. Na razie Ambra sprzedaje go w Tesco, ale od stycznia 2017 r. chce znacznie zwiększyć jego dystrybucję. Mają jej w tym pomóc inwestycje za kilka milionów zł. Niefiltrowany cydr ma także trafić w przyszłym roku na eksport.

Przemysł spożywczy
Węgry zakazały importu polskiej wołowiny i wieprzowiny. To odwet
Przemysł spożywczy
Zmarł jeden z twórców imperium lodziarskiego Koral
Przemysł spożywczy
Polskie Jeżyki i Grześki łączą siły z niemieckimi zającami
Przemysł spożywczy
Słynny producent alkoholi luksusowych zwolni ponad tysiąc pracowników
Przemysł spożywczy
Zakaz reklamy piwa? Ministerstwo nie mówi „nie”
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem