Burbon podbija świat

Amerykański burbon osiągnie do 2020 r. największą dynamikę wzrostu na światowym rynku alkoholi, przed tequilą, koniakiem i szkocką whisky — wynika z opracowania International Wine & Spirit Research (IWSR) na salon Vinexpo.

Publikacja: 02.05.2017 13:02

Wódka jest nadal najlepiej sprzedającym się na świecie międzynarodowym rodzajem alkoholu, w 2016 r. sprzedano 459 mln skrzynek po 9 litrów, jednak jej sprzedaż maleje głównie na skutek kryzysu w Rosji i na Ukrainie, w latach 2016-20 powinna zmaleć o 4,3 proc.

Z drugiej strony znacznie skromniejszą sprzedaż burbona (41 mln skrzynek w 2016 r.) czeka dużo lepsza przyszłość, bo powinna zwiększyć się o 14 proc. w tym samym okresie.

— Amerykański burbon zyskuje na istotnym czynniku mody w Stanach lub w Europie związanym z młodymi pokoleniami i popularnościom rzemieślniczych gorzelni — wyjaśnił dyrektor generalny Vinexpo, Guillaume Deglise, międzynarodowego salonu wina, który odbędzie się 18-21 czerwca w Bordeaux.

Wśród młodych ludzi panuje tendencja odchodzenia od znanych marek i szukania wyrobów pochodzących od małych producentów, często aromatyzowanych cynamonem lub wanilią.

— Poziom wzrostu sprzedaży burbona jest nawet w W. Brytarniii większy niż szkockiej — dodał Deglise.

Niektóre duże grupy wykupiły już rzemieślnicze marki, np. Pernod Ricard przejął w końcu 2016 r. większościowy udział w firmie Smooth Ambler, produkującej burbona Old Scout.

Demokratyzacja wina w Chinach

W sektorze win Stany Zjednoczone stały się w 2014 r. największym na świecie konsumentem (341,5 mln skrzynek) przed Francją i pewnie zwiększą ten dystans wraz ze spodziewanym wzrostem spożycia o 4,9 proc. na mieszkańca, nadal dość niskim.

Z kolei Chiny zaznaczą swą obecność na światowym rynku, bo rynek wina pod względem wartości ma zwiększyć się do 2020 r. o 40 proc., co pozwoli awansować temu krajowi z czwartego na drugie miejsce przed W. Brytanię i Francję. Po zniknięciu tradycji wręczania służbowych prezentów, czemu wypowiedział walkę rząd w Pekinie, chiński rynek jest teraz napędzany prawdziwym spożyciem, które obejmuje klasę średnią będącą w pełnej ekspansji — wyjaśnił Deglise.

Doszło do demokratyzacji rynku, zwłaszcza dzięki elektronicznej dystrybucji w miastach średniej wielkości głownie win średniej klasy. Wzrosło zainteresowanie winem wśród młodych pokoleń i kobiet, które odchodzą od picia trunków o wyższej zawartości alkoholu, np. najbardziej popularnego w kraju baiju.

Spożycie wina będzie z kolei w dalszym ciągu malało na południu Europy i we Francji na skutek ogólnie trudnej sytuacji i zmiany upodobań. Na rynku win musujących będącym w pełnym rozkwicie (wzrost sprzedaży o 7,1 proc. w 2016 r., przy spadku rynki win o 1,2 proc.) sprzedaż szampanów będzie tracić na rzecz włoskiego prosecco. Popularność tego wina nie maleje zwłaszcza we Włoszech, W. Brytanii, USA i Francji, do 2020 r. jego sprzedaż wzrośnie o 3,6 proc.

— Prosecco stało się produktem na każdą okazję, można je pić stale ze względu na niską cenę, a jego producenci potrafili wykorzystać urok Włoch — uważa G. Deglise.

Wódka jest nadal najlepiej sprzedającym się na świecie międzynarodowym rodzajem alkoholu, w 2016 r. sprzedano 459 mln skrzynek po 9 litrów, jednak jej sprzedaż maleje głównie na skutek kryzysu w Rosji i na Ukrainie, w latach 2016-20 powinna zmaleć o 4,3 proc.

Z drugiej strony znacznie skromniejszą sprzedaż burbona (41 mln skrzynek w 2016 r.) czeka dużo lepsza przyszłość, bo powinna zwiększyć się o 14 proc. w tym samym okresie.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”