Trudniej będzie zarejestrować auto. Od 2021 roku wchodzi norma Euro 6d-ISC-FCM

1 stycznia 2021 r. w krajach Unii Europejskiej w życie wejdą kolejne zmiany dla kierowców – norma Euro 6d-ISC-FCM dla nowych samochodów osobowych.

Aktualizacja: 24.12.2020 12:04 Publikacja: 24.12.2020 08:18

Trudniej będzie zarejestrować auto. Od 2021 roku wchodzi norma Euro 6d-ISC-FCM

Foto: Adobe Stock

Europejskie przepisy obligują producentów nowych pojazdów, głównie osobowych, do redukcji zanieczyszczeń ze spalin. Auta emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii nie będą dopuszczone do ruchu.

Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych nie pozwoli nowego auta zarejestrować i dopuścić do użytku po 1 stycznia 2021 r. Dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym w końcu grudnia 2020 r. tracą ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. Euro 5 (dla nowych typów) wymaga zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu. Wspólnym mianownikiem tych zmian jest ograniczanie emisji szkodliwych substancji z pojazdów spalinowych.

Czytaj także:

Współwłaściciel auta sam je zarejestruje - wyrok WSA

Transport kołowy ma 10 proc. udziału w zanieczyszczeniu powietrza w Polsce. W centrach dużych miast wskaźnik ten osiąga nawet 80 proc. By przeciwdziałać negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji, blisko 30 lat temu wprowadzono pierwszą normę emisji Euro dla samochodów osobowych oraz lekkich pojazdów dostawczych. Najpierw dla aut napędzanych olejem napędowym, nieco później z silnikami benzynowymi. Normy z kolejnymi numerami Euro wchodziły w życie mniej więcej co pięć lat.

1 stycznia 2021 r. w krajach UE wejdą kolejne zmiany – norma Euro 6d-ISC-FCM dla większości nowych samochodów osobowych. Obliguje ona producentów pojazdów do stosowania efektywniejszych technologii oczyszczania spalin. By nie płacić nadmiernie za emisję, koncerny motoryzacyjne powinny utrzymać średni poziom emisji dwutlenku węgla.

Dodatkowym wymogiem dla producentów aut będzie konieczność montowania urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Norma zmniejsza także współczynnik zgodności emisji szkodliwych tlenków azotu (NOX) między badaniami aut w laboratorium i w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego (badania RDE). Chodzi o to, by pojazdy były mniej uciążliwe dla środowiska nie tylko kiedy są nowe, ale także podczas wieloletniej eksploatacji.

Podstawa prawna: rozporządzenie Komisji UE 2018/1832 z 5 listopada 2018 r.

Europejskie przepisy obligują producentów nowych pojazdów, głównie osobowych, do redukcji zanieczyszczeń ze spalin. Auta emitujące ich nadmierną ilość i nieposiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii nie będą dopuszczone do ruchu.

Niespełnienie nowych wymogów technologicznych oraz emisyjnych nie pozwoli nowego auta zarejestrować i dopuścić do użytku po 1 stycznia 2021 r. Dla niektórych kategorii motocykli, motorowerów oraz pojazdów czterokołowych z napędem spalinowym w końcu grudnia 2020 r. tracą ważność homologacje, czyli świadectwa dopuszczające pojazdy do ruchu, na zgodność z normą Euro 4. Obowiązująca od stycznia 2020 r. Euro 5 (dla nowych typów) wymaga zmniejszenia hałasu oraz emisji m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu. Wspólnym mianownikiem tych zmian jest ograniczanie emisji szkodliwych substancji z pojazdów spalinowych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO